Ostravský primátor Tomáš Macura je z oslovených politiků jednoznačně nejbohatším. Krom jiného vlastní dům, družstevní byt, chalupu a hotel.

Ostravský primátor Tomáš Macura je z oslovených politiků jednoznačně nejbohatším. Krom jiného vlastní dům, družstevní byt, chalupu a hotel. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dluhy, hotel, skútr. Politici z Moravskoslezského kraje přiznali majetek

  • 8
Celkem šestatřicet automobilů vlastní třiatřicet komunálních politiků velkých měst v kraji, kteří se po podzimních volbách dostali do uvolněných funkcí. Dvanáct z nich bydlí v rodinném domku, zbytek v bytech. Vyplývá to z odpovědí na otázky, které jim zaslala MF DNES.

Hypotéky i podílové listy, podíl na akciích firmy provozující hotel na Srí Lance i prakticky bezcenné akcie společnosti NWR. Nově zvolení politici velkých měst v kraji se ve většině případů neliší od běžné populace.

Jednoznačně nejbohatším politikem je nový ostravský primátor Tomáš Macura. Než se letos pustil do politiky, uspěl v soukromém sektoru, kde dlouhá léta působil coby generální ředitel společnosti Walmark.

Co přiznali politici

Radim Vrbata, Frýdek-Místek - jedno auto, bydlí ve vlastním rodinném domě
Daniel Pawlas, Havířov - bez auta, bydlí ve vlastním rodinném domě
Tomáš Macura, Ostrava - čtyři auta, bydlí ve vlastním rodinném domě
Martin Víteček, Opava - skútr, bydlí ve vlastním bytě 2+1
Tomáš Hanzel, Karviná -  jedno auto, bydlí ve vlastním rodinném domě
Jaroslav Dvořák, Nový Jičín - jedno auto, bydlí ve vlastním bytě 1+1
Petr Rys, Bruntál - dvě auta, nevlastní byt ani dům

Pozn.: Jedná se o primátory a starosty největších měst v Moravskoslezském kraji

„Společně s manželkou vlastníme rodinný dům v Ostravě, družstevní byt v Ostravě, rekreační chalupu v Nýdku a hotel v Mostech u Jablunkova,“ přibližuje své majetkové poměry ostravský primátor.

„Jsem akcionářem obchodní společnosti se sídlem na Srí Lance, mimo to jsem vlastníkem podílových listů v několika investičních fondech s aktuální hodnotou v řádu jednotek milionů korun. Nemám žádné úvěry ani hypotéky.“

Na druhém konci pomyslného pelotonu je třicetiletý náměstek karvinského primátora Miroslav Hajdušík, který podle vlastního vyjádření nevlastní ani byt, ani automobil. „Bydlíme s rodinou v obecním bytě, nevlastníme žádný velký majetek, ani auto, dosud jsem jezdil služebním vozem,“ řekl.

Bez automobilu se až doposud obešlo hned sedm uvolněných radních z velkých měst. Včetně nového primátora Opavy. „Vlastním skútr, automobil nemám,“ směje se.

Stejný počet, sedm uvolněných zastupitelů, bydlí v nájemních bytech. Deset z nich žije, podle údajů, které redakci poskytli, v rodinných domech, ostatní vlastní byty. Od 1+1 až po 3+1.

U některých z nich je ale podezření, že oficiálně uvádějí jiná místa bydliště, než kde žijí, aby mohli v daném městě kandidovat. Podle politoložky Jiřiny Pavlíkové není pro politiky dříve získaný majetek přítěží.

„Bohatý člověk nepodlehne tak často svodům, které se mu nabízejí,“ vysvětluje politoložka.

„Má majetek, zázemí a podobně, není tak manipulovatelný, nepodlehne svodům, které se v těchto funkcích nabízejí. A je to i o věku. Velkou roli zde totiž hrají zkušenosti. I proto se může člověk stát soudcem po třicítce, senátorem nejdříve ve čtyřiceti. Další potřebnou vlastností je i mravní integrita, ale ta se získává hlavně výchovou, jež není ani o věku, ani o majetku.“

Oslovení uvolnění radní přiznali MF DNES i své dluhy. V průměru mají hypotéky a jiné úvěry ve výši mírně přesahující 950 tisíc korun. Nejvíce se budou muset v nejbližších letech ohánět dva karvinští radní.

Primátor Tomáš Hanzel splácí hypotéku na dům ve výši 3,8 milionu korun, jeho náměstek Lukáš Raszyk má „hypotéky a úvěry v celkové nesplacené výši 2,9 milionu, úvěr na družstevní byt za 650 tisíc“.

Co se dá v příštích letech od zpovídaných politiků očekávat, je podle všeho hlavně obnova vozového parku. Průměrný věk jejich vozidel se sice pohybuje okolo osmi let, nechybí mezi nimi ale například dvacet let starý Opel Vectra nebo sedmnáctiletý Ford Escort.