Rozestavěný dálniční most u polských Świerklan na konci roku 2012.

Rozestavěný dálniční most u polských Świerklan na konci roku 2012. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Konečně. Polsko otevřelo poslední most na dálnici z Ostravy do Katovic

  • 85
Most u polského Mszana, který bránil přímému průjezdu po dálnici z České republiky od Ostravy až do Katovic, je po několikerém odložení v provozu. Autostráda tak nejspíše přitáhne i kamiony, které dosud jezdily po silnici R48 směřující přes střed Frýdku-Místku.

Se čtyřletým zpožděním, ale přece. V pátek ráno polští silničáři zprovoznili dálniční most u vesnice Mszano, kvůli kterému nemohly dálnici do Polska plnohodnotně využívat hlavně kamiony.

Ty doposud volily jiné trasy, a to především přes Frýdek-Místek, kudy projíždělo až čtyřicet tisíc automobilů denně.

"Mohu potvrdit, že jsme most na úseku Świerklany - Mszana a tím pádem i celý chybějící úsek zprovoznili," sdělil Jan Krynicki, mluvčí Kierownictwa generalnej dyrekcji dróg krajowych i autostrad, které je polskou obdobou Ředitelství silnic a dálnic. "Zprovoznění mostu umožní plynulé spojení mezi katovickou aglomerací a Českou republikou. Doposud byla tato dálniční trasa neúplná právě kvůli chybějícímu mostu," dodal.

Jízda po dálnici je rychlejší, levnější a bezpečnější

Otevření chybějícího úseku dálnice pomůže jak řidičům kamionů, kteří doposud nemohli za Ostravou pokračovat po dálnici na Polsko, tak lidem žijícím v okolí silnice R48, kterou šoféři dosud využívali.

"I pětadvacet let po Listopadu je česká dálniční síť jen torzem toho, co bychom potřebovali, proto je pro nás zprovoznění každého nového úseku dobrou zprávou," komentoval otevření chybějícího úseku polské autostrády A1 mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. "Jízda po dálnici je pro nás vždy jednodušší, levnější a bezpečnější, než jízda po silnicích nižšího řádu. Proto předpokládám, že řidiči kamionů budou preferovat dálnici," vysvětlil.

Dálniční most u Mszana měl být podle původních plánů hotový už v roce 2010.  Kvůli technickým i administrativním chybám, které vznikly už při přípravě celého projektu, nabrala stavba oproti dalším úsekům dálnice výrazné zpoždění. "Čekali jsme na to dlouho," komentoval otevření mostu a kompletní zprovoznění příhraničního dálničního úseku v Polsku náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Frýdek-Místek doufá, že městem projede méně kamionů

"Doufáme, že se zprovoznění mostu projeví i na hustotě dopravy ve Frýdku-Místku, tedy že zdejší provoz klesne. Vycházíme přitom z celostátních přehledů publikovaných ŘSD, které byly použity i při plánování dálnice. Případný pokles dopravy by se měl projevit docela rychle, v průběhu čtrnácti dnů, řidiči kamionů totiž umí velice rychle reagovat na změny na trase, ať už na překážky typu oprava mostu, nebo na nově otevřené úseky," dodal náměstek primátora.

Kvůli nedokončenému mostu musely kamiony i osobní automobily i po otevření dálničního spojení mezi Českou republikou a Polskem po několika kilometrech z dálnice na polské straně sjet a pokračovat objížďkou.

Ta pro osobní automobily byla dlouhá jedenáct kilometrů, kamiony musely volit třicetikilometrovou zajížďku.

Proto většina jejich řidičů volila raději cestu na Frýdek-Místek po silnici R48. To vše kvůli čtyři sta metrů dlouhému mostu, jenž se nepodařilo dokončit včas nejprve kvůli špatnému projektu a následně kvůli sporům polských silničářů se stavební firmou Alpine.

Nový dodavatel most zesílil a dostavěl podle upraveného projektu.

Po zprovoznění mostu na polské straně už mohou kamiony bez obtíží směřovat do Katovic po dálnici D1 (modrá značka) a nemuejí přejíždět po R48 (červená značka).

Po zprovoznění mostu na polské straně už mohou kamiony bez obtíží směřovat do Katovic po dálnici D1 (modrá značka) a nemuejí přejíždět po R48 (červená značka).