Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Posudek prokázal havarijní stav jednoho z přivaděčů k ostravské dálnici

  14:45aktualizováno  14:45
První z přivaděčů na dálnici D1 v Ostravě - Přívoze je v havarijním stavu. S odvoláním na posudek Dopravní fakulty Univerzity Pardubice to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Posudek na druhý z mostů má být hotov v nejbližších dnech.

Prasklina na jednom z mostů dálničního přivaděče v Ostravě-Přívozu. (28. listopadu 2014) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Na mostech se v polovině roku 2014 objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Od konce loňského roku, kdy ŘSD zkoumalo na mostech přípustnou zátěž, smějí na ně vjíždět osobní vozidla pouze třicetikilometrovou rychlostí.

Na důvodech, proč jsou šest let staré mosty v nevyhovujícím technickém stavu, se ŘSD nemůže shodnout se zhotovitelem stavby, firmou Eurovia. Podle ní se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, tzv. studeného odvalu. Začátkem ledna proto Eurovia odmítla provést nutné opravy za vlastní peníze. Ty ale chce ŘSD po firmě vymáhat zpětné poté, co mosty samo opraví.

Dálniční kalvárie pokračuje

Poté, co ředitelství obdrží posudek i na druhý most, je připravené oslovit firmy, které závady na mostech odstraní. Podle ředitelství silnic je spěch na místě, protože postup degradace obou staveb je mnohem rychlejší, než se jevilo vloni na podzim.

Zhoršit situaci by navíc mohlo jarní oteplení. Nejdříve bude podle ŘSD nutné odbagrovat násypy z obou stran mostu, které bobtnají a deformují mostní konstrukci. Následně budou nahrazeno jiným materiálem, který bude stabilní.

„Vyhlašovat oficiálně havarijní stav pro urychlení prací nakonec nebude potřeba“, uvedl Rýdl. Podle stavebního zákona prý stačí současná měření a posudky, aby mohlo ředitelství silnic nezbytné práce na zajištění mostů zahájit bezodkladně.

Hodnotu prací na odstranění nejpalčivějších závad odhadlo už dříve ŘSD na 20 milionů korun. Tato částka ale podle Rýdla neznamená konečnou sumu, kterou si vyžádá uvedení mostů do bezvadného stavu, ale pouze náklady na odstranění havarijního stavu. Fyzické práce by mohly začít v dubnu a koncem května by mohly být hotové, dodal mluvčí s tím, že během oprav budou mosty pro dopravu uzavřené.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.