Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

To jsem ještě nezažila, řekla znalkyně Pošvářová k mostu ve Studénce

  14:41aktualizováno  14:41
Spousta chyb od přípravy stavby, přes komunikaci mezi firmami a projekt až po osudné zasouvání mostu. Tak zhodnotila znalkyně Miloslava Pošvářová rekonstrukci silničního mostu ve Studénce, který se zřítil na koleje před mezinárodní rychlík. Znalkyně přiznala, že se často nestačila divit.

Dění před pádem mostu ve Studénce popisovala znalkyně Miloslava Pošvářová. (26. března 2014) | foto: Jan Smekal, 5plus2.cz

Okresní soud v Novém Jičíně ve středu pokračoval v posuzování studénecké havárie, při které před necelými šesti lety zahynulo osm lidí a přes devadesát jich bylo zraněno, mnozí s doživotními následky.

Dění před osudným pádem mostní konstrukce do kolejiště popisovala znalkyně Miloslava Pošvářová, která v poslední době vešla ve známost kvůli ostrému sporu s ministerstvem dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (podrobněji zde).

Při hodnocení stavby ve Studénce si rozhodně nebrala servítky. "Sama pracuji ve stavebnictví 27 let, mnohokrát jsem byla i u podobných prací jako ve Studénce, ale některé věci mne hodně překvapily. To jsem nezažila," komentovala tehdejší rekonstrukci mostu.

Popisovala pak, že například požadované synchronní zvedání mostní konstrukce na dvou jeřábových drahách znamená, že se obě strany zvedají současně. "Ale ve Studénce se zvedala nejprve jedna strana, pak druhá, což bylo obrovské riziko."

Montážní deník? Poslední zápis v červnu

Upozornila také na to, že když se zasekly pojezdové vozíky nesoucí mostní konstrukci, tak poté vůbec neproběhlo zaměření mostu.

"To přeci nejde. Nevěděli pak, jestli nedošlo k poklesu zásuvných drah, nebo jestli konstrukce není zkřivená. Pak vznikla velká neznámá," zhodnotila znalkyně, jejíž znalecký posudek si objednala firma Eurovia (v době pádu mostu ODS - Dopravní stavby Ostrava). Firma měla na starosti rekonstrukci mostu.

Tragédie Studénka bez konce

Pod palbou dotazů se proto Pošvářová ocitla hlavně ze strany obžalovaných a advokátů firmy Bögl a Krýsl, která měla na starosti zasouvání mostu. Když předchozí dny vypovídal znalec Milan Holický, který zpracovával posudek pro Bögl a Krýsl, "grilovali ho" zase zástupci Eurovie.

Jak vyšlo najevo, na staveništi byla i mizerná evidence a také kontrola. Například v montážním deníku byl poslední zápis z června, tedy nejméně měsíc před sesutím mostu.

Do té doby jakoby se nic nedělo. Navíc Bögl a Krýsl měl všechno náčiní půjčeno. "Zakázano to není, ale je to zvýšené riziko," zmínila Pošvářová a dodala: "Kdybych byla na stavbě já, nedovolila bych to, co se tam dělo."

Proč nikdo nezastavil nebo nezpomalil vlak?

Právník Radek Ondruš, který zastupuje Bögl a Krýsl, neustále opakuje, že pád mostní konstrukce do kolejiště je jedna věc, ale za ještě zásadnější považuje, že ve stejnou chvíli jel po velmi frekventované trati plnou rychlostí mezinárodní rychlík.

Také Pošvářová připustila, že ji nulové omezení dopravy velmi překvapilo. Šest let totiž pracovala u Českých drah, kde sama mnohokrát posuzovala rizika staveb.

"A zasouvání rekonstruovaného starého mostu nad tak frekventovanou tratí považuji za velmi vysoké riziko. Pokud by byla výluka drahá, tak se mohlo přistoupit k výraznému snížení rychlosti vlaků v místě prací, nebo tam mohly být bezpečnostní hlídky," vypověděla.

"Jak to vypadá ve společnosti, tak to vypadá na úřadech," konstatovala.

Proč železniční provoz nebyl přerušen nebo zpomalen, soud nyní neřeší, obžalovaní jsou tři lidé z firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia) a pět z firmy Bögl & Krýsl. Před soudem je i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje a ještě jeden z dodavatelů. Všem hrozí až desetileté vězení. 

"Obžalovaní měli být i lidé ze stavebního úřadu, případně i z krajského úřadu, kteří měli provádět dozor a zajistit bezpečnost. Ale tomu se ještě budeme věnovat," prozradil advokát Ondruš.

Do konce života se s tím nesmíříme, říká otec oběti

Státní zástupce Aleš Kopal nevyloučil, že se obžaloby mohou rozšířit. "Rozhodnu po dokončení dokazování," řekl.

Soudnímu jednání přihlížel i Luděk Zavadinka s manželkou. V troskách vlaku zemřela jejich 29letá dcera.

"Zrovna jsme byli na dovolené ve slovenských lázních. Majitel penzionu ještě ukazoval záběry z nehody a říkal, ať se podíváme, že se to stalo kousek od Ostravy. Nic jsme netušili. Ale za půl hodiny volal syn...," vzpomínal muž a takřka se rozplakal. "Do konce života se s tím nesmíříme. Proto nám vadí, že už je skoro šest let od nehody a viník není znám," řekl.

S mužem před soudním jednáním mluvila i Pošvářová a také ona jen stěží skrývala pohnutí. "Je to trýznění, chápu, jak moc jim vadí, že není soud u konce. Někteří ještě nedostali žádné odškodnění," konstatovala.

Soud by měl pokračovat do konce týdne. Jak poté bude soudce postupovat, není jasné.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.