Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava zaplatí stamiliony za pozemky pod cestami

  12:40aktualizováno  12:40
Řada radnic v regionu hlásí, že nemá problém s vlastníky pozemků, přes které vedou obecní komunikace. Ale možná jen proto, že ne všichni zatím požádali o odkup, směnu či nájemné, na něž mají nárok. Ostrava už ví, že výkup pozemků ji přijde na stamiliony. A nevyhne se ani spekulacím překupníků.

Na problém s vlastníky pozemků, přes které vedou obecní komunikace, upozornil na zasedání zastupitelstva Lukáš Semerák (hnutí Ostravak). | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na první pohled banální transakce. Zastupitelé Ostravy ve středu schválili, že město odkoupí od společnosti BJ Trading se sídlem v Ostravě-Vítkovicích osm pozemků v Ostravě-Muglinově o celkové výměře 11 330 metrů čtverečních za téměř osm milionů korun.

Jde o pozemky pod Betonářskou ulici, okolními chodníky a přilehlými travnatými pásy. Pro nezasvěcené nic extra zajímavého. Ve skutečnosti jde ale o malý důkaz problému obřích rozměrů, kvůli kterému ostravská pokladna časem zchudne o stovky milionů korun. Většinu nejspíš vyplatí firmě Assental.

„Už z důvodové zprávy je jasné, že jednáme s překupníky. Společnost BJ Trading totiž koupila zmíněné pozemky v roce 2013 od společnosti RPG RE Land (nyní Assental) za 6,5 milionu. Tehdy za tu cenu získala 16 pozemků. Teď nám jich nabízí polovinu za osm milionů!“ uvedl opoziční zastupitel Lukáš Semerák (hnutí Ostravak).

„Proč město nezískalo pozemky pod cestou a chodníky levněji už před dvěma lety, kdy mu je nabízelo RPG k odprodeji nebo ke směně za jiné pozemky? A proč město loni novému vlastníkovi vyplatilo roční nájemné ve výši půl milionu?“ ptal se Semerák na jednání ostravských zastupitelů.

Zastupitel varuje před spekulanty

Upozornil na to, že obecní silnice v Betonářské ulici není jediná na pozemku cizího vlastníka v Ostravě.

„Vím, že je to dědictví z minulosti, které je ale nutné rychle řešit. Jsou mezi námi spekulanti, kteří pozemky koupí a pak staví město do nepříjemné situace. Nový občanský zákoník jim to umožňuje,“ dodal.

Primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) mu dal za pravdu. Ačkoli by si přál, aby to byl problém jediné ulice, opak je pravdou.

„Máme hrubou představu, kolik takových pozemků je. Mezi vlastníky dominuje Assental. Chtěli bychom se s vedením firmy dohodnout na způsobu, jak bychom mohli pozemky pod komunikacemi postupně získat, ať už směnou, odkupem či jinak. Jde nám o to, aby je neprodávali překupníkům, kteří by se nás snažili podojit. Musíme pro tento účel vytvořit fond a podle možností městské kasy každý rok platit třeba 50 až 100 milionů,“ nastínil primátor.

Bývalý radní města Jiří Hrabina si na nabídku pozemků v Betonářské ulici nevzpomíná. „Ale neměli jsme stovky milionů na výkup všech pozemků,“ vysvětlil, proč nekoupili.

I proto asi Assental zatlačil přes překupníka. Na otázky MF DNES včera neodpověděl. A mluvit nechtěl ani nový vlastník pozemků v Betonářské ulici. „S RPG máme víc obchodů. Ty pozemky mají odhadní cenu 13 milionů,“ řekl jednatel Jan Brunec s tím, že s městem jedná za firmu advokátka.

Města řeší obvykle podobné případy směnou

Radnice ostatních měst v kraji tvrdí, že se už delší dobu snaží urovnat majetkové vztahy k pozemkům a stavbám na nich, včetně komunikací. „Jednotlivé případy postupně řešíme, nejčastěji směnou,“ říká mluvčí Hlučína Ivana Gračková. Opava, Krnov i další města už mají téměř všechny místní komunikace na vlastních pozemcích.

„V současnosti řešíme pouze jeden případ, kdy část pozemku pod komunikací, řádově se jedná o stovky metrů, vlastní soukromý vlastník. Jednáme s ním,“ říká například mluvčí Krnova Dita Círová.

Podobně je na tom Opava. „Se spekulanty jsme se nesetkali, nájemné po nás nikdo nechtěl. Zbylí vlastníci nám pozemky nabízejí buď ke směně nebo odkupu,“ říká mluvčí Opavy Lada Dobrovolná.

Ve Frýdku na odkupech pracovali 20 let

Řada měst by na nájemné ani nepřistoupila. „Jde o veřejné komunikace sloužící všem, mnohdy i vlastníkům pozemků, a město je udržuje na své náklady. Úhrada nájemného je proto přinejmenším rozporuplná. Řešíme to odkupem, směnou nebo věcným břemenem,“ říká vedoucí majetkoprávního odboru Českého Těšína Michaela Karasová.

Karviná už v minulosti vykoupila téměř všechny pozemky pod obecními komunikacemi. „Ale několika majitelům pozemků platíme už delší dobu nájemné,“ říká mluvčí města Šárka Swiderová.

Ani Frýdek-Místek nemá takový problém jako Ostrava. „U nás se celých 20 let pracovalo na tom, aby se vlastnictví pozemků pod komunikacemi vyřešilo. Takže v drtivé většině už to vyřešeno máme,“ tvrdí mluvčí města Jana Matějíková.

Vlastníci o svých nárocích často nevědí

Připustila sice, že v okrajových částech je několik případů takzvaného bezesmluvního užívání cizích pozemků pod obecními komunikacemi. „Ale s jejich majiteli vedlo město jednání a vždy jsme se dohodli na bezplatném užívání,“ dodala Matějíková.

V některých obcích vlastníci pozemků pod komunikacemi souhlasili i s darováním ve prospěch všech. Vstřícní byli lidé hlavně tam, kde by případné žádosti o peníze za pozemky pod silnicí či chodníkem mohly vést k tomu, že radnice by komunikace zrušila. A na to by doplatili především uživatelé.

Je ale pravděpodobné, že nevyřešených majetkových vztahů může být ještě hodně i mimo Ostravu.

Radnice totiž většinou čekají, až se jim vlastník pozemků sám přihlásí. A je pravděpodobné, že mnozí tak zatím neučinili, protože o svých nárocích nevědí. Například v Karviné se od loňska přihlásil jen jediný majitel pozemku po komunikací.



Nuda, nebo zápřah?
Nuda, nebo zápřah?

Kolik kroužků má mít vaše dítě?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.