V Ostravě začala 30. června 2016 plná elektronizace jízdného v městské hromadné dopravě. S klasickými papírovými jízdenkami se do budoucna nepočítá. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Zájem o platbu v MHD „pípnutím“ roste, pozor na více karet v peněžence

  • 27
Unikátní novinka Dopravního podniku Ostrava, která umožňuje hradit jízdné bezkontaktními bankovními kartami, láká stále více lidí. Za necelé tři týdny už s použitím téměř 12 tisíc karet zaplatili skoro půl milionu korun za 26 tisíc kusů krátkodobých jízdenek. Objevují se ale také první reklamace.

Největší zájem o platbu bankovní kartou byl minulý týden, kdy se ve městě pohybovaly tisíce českých i zahraničních účastníků festivalu Colours of Ostrava.

„Rekordním dnem byl pátek 15. července, kdy si kartou pořídilo lístek 3 857 cestujících, což je více než trojnásobek průměru. Za čtyři festivalové dny lidé zaplatili bankovní kartou 13 567 jízdenek, to je více než za prvních 14 dní fungování celého systému,“ říká Pavel Nenka ze společnosti XT-Card, jež odpovídá za chod zúčtovacího centra systému.

Většina cestujících oceňuje na novince pohodlí i finanční úspory. Někteří se ale nestačí divit. Službu reklamují, protože se cítí okradeni. Systém jim totiž odečetl peníze z několika platebních karet, které k terminálu cíleně nepřiložili, pouze je k němu neúmyslně přiblížili na krátkou vzdálenost. A to je chyba.

„Systém funguje velmi dobře. Rychle a spolehlivě. Zaznamenali jsme v prvních dnech například desítky pokusů o použití bankovních karet, kterým skončila platnost. Systém je okamžitě vyhodnotil jako nepoužitelné. Jakmile se rozkřiklo, že to nefunguje, pokusy ustaly,“ říká jednatel společnosti Koordinátor ODIS (KODIS) Aleš Stejskal.

Terminál přečte kartu i na vzdálenost pěti centimetrů

Netají ale, že společnost řeší i pár desítek ohlasů včetně několika reklamací, v nichž lidé žádají zpátky peníze, které jim systém údajně naúčtoval neoprávněně.

Jedna cestující například tvrdí, že k terminálu ve voze přiložila kartu ODISku, ale systém jí odečetl peníze i z bankovní karty, kterou měla v kabelce na ruce. Další lidé uvedli, že k terminálu přiložili platební kartu v obalu nebo peněžence, kde měli i další platební karty, a systém jim odečetl peníze ze všech karet. Takové reklamace ale KODIS uznat nemůže.

„My nedokážeme zjistit, zda v jednom voze necestovalo současně více lidí, za něž zaplatil jízdné stejný majitel více karet, který teď zkouší získat peníze zpátky. Ale i kdyby cestoval sám a systém mu odečetl peníze z více bankovních karet, znamená to, že se dopustil chyby, za kterou nese odpovědnost. Nedodržel totiž základní pravidlo, že k terminálu je nutné přiblížit pouze jednu kartu,“ vysvětluje Stejskal.

Většina cestujících netuší, že systém umí zaznamenat bankovní karty i na dálku.

„Výrobce garantuje, že systém přečte kartu na vzdálenost čtyř centimetrů. Při našich pokusech se ukázalo, že to jde i na pět centimetrů. Lidé by proto neměli přibližovat k terminálu více karet, a to ani v peněžence či kabelce,“ upozornil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Trochu jinak lze zaplatit kartou i v pražské MHD. Podívejte se, jak dopadl tamní test odolnosti proti nechtěným platbám:

13. dubna 2016