Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražané se těší na klimatizované tramvaje. Ostravané mají smůlu

  13:55aktualizováno  13:55
Klimatizovaná tramvaj? Ve světě známá věc, v Česku sci-fi. Donedávna. První vůz jezdí v Praze. Zatím v testovacím provozu, brzy ale bude vozit cestující. Ostrava zatím nechce ani klimatizované autobusy.
Ostravské tramvaje ještě dlouho nebudou klimatizované.

Ostravské tramvaje ještě dlouho nebudou klimatizované. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Po Praze jezdí první upravená tramvaj typu Škoda 15T ForCity Alfa vybavená klimatizací a wi-fi (podrobněji zde). Stejnou proměnou má projít 125 vozů. Kromě toho už tamní dopravní podnik vypsal soutěž na nákup 150 klimatizovaných autobusů za miliardu. Po vlně veder je to pro obyvatele hlavního města skvělá zpráva.

Tutéž by si přáli i Ostravané, kteří se nedávno v přehřátých tramvajích, autobusech či trolejbusech pořádně potili. O to víc, že museli kvůli opravám silnic a výlukám častěji přestupovat a přebíhat mezi náhradními zastávkami. Jenže mají smůlu. Alespoň zatím.

„Žádné naše vozy nejsou klimatizované,“ říká mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht. A netají, že v nejbližší době ani nebudou. „Pohodlí cestujících patří mezi naše priority. V rámci možností se snažíme systémově řešit všechny oblasti, které mají vliv na kvalitu přepravy. Klimatizace prostoru pro cestující ale nepatří mezi platné standardy výbavy vozidel MHD. Shodné mají dopravní podniky v Drážďanech i řadě dalších evropských měst,“ dodal mluvčí.

VIDEO: Podívejte se na novou pražskou tramvaj

Nová tramvaj ForCity Alfa má plastové sedačky, klimatizaci a wi-fi (24.8.2015).

Klimatizace je dnes samozřejmostí na mnoha místech včetně dálkových autobusů. Mezi odborníky z dopravních podniků zatím přesto převažují argumenty proti její instalaci do městské hromadné dopravy.

Existují argumenty pro i proti

„Klimatizace je užitečná jen několik dní v roce, jinak představuje neužitečnou zátěž. Při zvýšené hmotnosti vozu roste spotřeba elektrické energie nebo nafty, a tím i zatížení emisemi CO2. Samotná klimatizace potřebuje velké množství energie. Zvlášť v městském provozu, kde jsou krátké vzdálenosti mezi zastávkami a otevřenými dveřmi se dovnitř dostává vyhřátý vzduch, který je nutné vychladit,“ zmínil některé z argumentů Albrecht.

Nejen pražští dopravci ale mají jiný názor. Dopravní společnost Zlín–Otrokovice nakupuje vozy s klimatizací pro městskou hromadnou dopravu už tři roky. „Už máme šest klimatizovaných autobusů a patnáct trolejbusů,“ říká ředitel společnosti Josef Kocháň.

Podotkl, že v horkých dnech někteří cestující na dispečinku telefonicky zjišťují, kdy pojede z jejich zastávky právě klimatizovaný spoj. „Informaci dostanou,“ ujistil ředitel, podle kterého klimatizaci oceňují cestující i řidiči. „Všichni vám řeknou, že je lepší jezdit s klimatizovaným vozem,“ potvrzuje řidič firmy Mojmír Semela.

V Praze zatím jezdilo jen pár klimatizovaných minibusů, postupně se přidají tramvaje i autobusy. A první tři klimatizované autobusy budou ještě letos jezdit i v Českých Budějovicích. Tam chtějí pořídit také klimatizované trolejbusy.

Hařovský: Zdarma děti, studenti do 26 let a senioři nad 65 let

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Ivo Hařovský (ČSSD) ale míní, že klimatizace je nevděčné téma. „Chápu, že cestující by si v horkých dnech přáli mít v tramvajích či autobusech klimatizaci. Jenže kromě velké spotřeby energie a zatížení životního prostředí by to znamenalo i vysoké pořizovací a provozní náklady. A zvýšené náklady na komfort by museli zaplatit cestující, což nechceme,“ říká Hařovský.

Náměstek primátora Ivo Hařovský (ČSSD).

Náměstek primátora Ivo Hařovský (ČSSD).

„Naopak. Slíbili jsme, že do konce volebního období budeme hledat takové úspory, abychom mohli bezplatně přepravovat děti a studenty do 26 let a seniory ve věku nad 65 let. Dosud jezdí studenti na zlevněné jízdné a bezplatně mohou městskou hromadnou dopravu využívat senioři od 70 let,“ dodal.

Vzhledem k tomu, že roční rozpočet ostravského dopravního podniku je pouze 1,5 miliardy proti pražským 16 miliardám, rozumným kompromisem v horkých dnech zatím podle Hařovského zůstává větrání vyklápěcími okny a střešními větráky dopravních prostředků.

V tramvajích bude brzy wi-fi

Nicméně v moravskoslezské metropoli nyní vzniká takzvaný plán mobility. A právě ten by mohl situaci částečně změnit.

„Mimo jiné se v něm pokusíme navrhnout nové standardy kvality pro MHD. Do technických podmínek výběrových řízení na nové dopravní prostředky pak bude možné zapracovat požadavky na přípravu pro klimatizaci v prostoru pro cestující. A pokud budou nové standardy schválené, můžeme v příštích letech přidávat i požadavky na vybavení vozidel klimatizačním zařízením,“ nastínil Hařovský.

Zatím se tak mohou ostravští cestující těšit alespoň na bezplatné připojení k internetu. „Do konce roku by měla být wi-fi síť až ve stovce našich tramvají,“ slíbil náměstek Hařovský.







Hlavní zprávy

Skuld Ltd.
Produkcni

Skuld Ltd.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 10 000 - 15 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.