Centrální ostravské parkoviště je obsypané předvolebními billboardy kandidátů Věcí veřejných a TOP 09.

Centrální ostravské parkoviště je obsypané předvolebními billboardy kandidátů Věcí veřejných a TOP 09. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Předvolební kampaň v Ostravě? Občas rýpnutí, jinak spíš nuda

  • 2
Nezajímavá - tak označují politologové předvolební kampaň v Ostravě. Přesto se ale objevují i oživení. Primátor Petr Kajnar (ČSSD) si například na billboardech rýpnul do politických soupeřů.

Chci žít ve městě, které žije, protože jsem s Ostravou Ženatý. Ale nejsem ovce, tak volím Zemanovce. I takový závěr si z předvolebních hesel politických stran může nyní složit Ostravan při cestě tramvají z Hrabůvky do centra města.

Kampaň před komunálními i senátními volbami v těchto dnech vrcholí, podle politologů ale místo nápaditosti přináší nudu a stereotyp.

"Je to naprosto fádní kampaň, která mě jako voliče uráží, protože texty, které čtu na billboardech, počítají s tím, že průměrný volič je podprůměrně inteligentní. Takže jako voliče mě to uráží, jako politolog to chápu," říká ostravská politoložka Jiřina Pavlíková.

Předvolební billboard Lukáše Ženatého z ODS.

Ostravská předvolební kampaň je podle politologů nudná. Jako alespoň trochu originální hodnotí například billboard Lukáše Ženatého z ODS.

Jak si fádnost kampaně vysvětluje? "Těch důvodů může být víc - nedostatek invence, chuti hledat novou cestu, ale třeba i nedostatky ve volebním programu. To je případ od případu."

Vybočuje jen "rýpavý" Kajnar

Jako nezajímavou hodnotí předvolební kampaň i politolog Vincenc Kopeček: "Až na jedno téma týkající se Evropského hlavního města kultury kampaň opravdu nepřináší nic nového."

Unylost kampaně ale v těchto dnech narušil primátor Petr Kajnar, který si na billboardech rýpnul do svých politických soupeřů. "Jsem ostravský politik, byť to některým nevoní. Nenechte se tahat za nos!" Kajnar tím naráží na jedno z předvolebních hesel Hnutí Ostravak.

Primátor ale v kampani "zamířil" i na ostravskou ODS. "Co je pro Ostravu opravdu podstatné? Petr Kajnar primátorem," tvrdí na dalším z billboardů, které narážejí na heslo ODS "Co je podstatné?".

Nejsme útoční, odmítá volební manažer

Volební manažer ostravské ČSSD Aleš Boháč k tomu řekl, že primátorovy billboardy nejsou útočné.

"V podstatě je to konstatování faktu, že Petr Kajnar má trvalý pobyt v Ostravě, je Ostravák a je ostravským politikem," zdůvodnil Aleš Boháč první typ billboardu, v němž primátor vyvrací kritiku svých politických konkurentů upozorňujících na to, že nebydlí v Ostravě, ale ve Frýdlantu nad Ostravicí. Ani druhý typ billboardu podle Boháče není nic útočného.

Hesla na billboardech

Korupce mi nevoní
(Eva Schwarzová, Hnutí Ostravak)

Podstatný je návrat bydlení do centra
Miroslav Svozil, ODS)

Budu i nadále říkat, co si myslím
(Liana Janáčková, Nezávislí)

Čistá a bezpečná Ostrava dřív, než si myslíte
(A. Juchelka, TOP 09)

Ostrava, věc veřejná
(Petr Kazimirski, Věci veřejné)

"Nemáme žádnou plochu, která by se vymezovala proti spolupráci s jakoukoli politickou stranou, ani žádný plakát s kampaní namířenou proti jiné politické straně," řekl Aleš Boháč. Ať už se jedná o konfrontaci s jinou politickou stranou, či ne, primátorovy billboardy jsou v kampani do komunálních voleb spíš výjimečné.

"Komunální volby řeší lokální témata, takže řevnivost mezi politiky ani není možná. Není jasné, kdo bude s kým skládat koalici, tak ani není důvod být konfrontační," říká politolog Vincenc Kopeček. Mezi billboardy, kterého ho zaujaly, jmenuje třeba ty patřící TOP 09, kde mají kandidáti za zády Karla Schwarzenberga.

Politoložka Jiřina Pavlíková zase mezi originálnější předvolební hesla zařadila to současného náměstka primátora Lukáše Ženatého (ODS): "Jsem s Ostravou Ženatý."

DSZ zvažovala i Guinessovu knihu rekordů

Z šedi předvolební kampaně se pokusili vystoupit například i zástupci strany DSZ (Deklarace společných zájmů). Rozhodli se, že budou na chodníky malovat panáky. "Byl to můj tak trochu infantilní nápad. Jsem totiž původním povoláním učitel. Když jsem viděl, že v Ostravě kandiduje v komunálních volbách 18 subjektů, řekl jsem si, že musíme být jiní," vysvětlil lídr DZS Vladislav Koval.

Podotkl, že členové strany uvažovali i o zápis do Guinessovy knihy rekordů v počtu namalovaných panáků, pak od toho ale upustili.

Ostravané si kampaně všímají, za příliš originální ji ale nepovažují. "Žádný billboard mě moc neoslovil, líbila se mi ale například některá z hesel Hnutí Ostravak," uvedla třeba Pavla Friebová z Ostravy, která si myslí, že billboardy do jisté míry ovlivňují, komu dá nakonec ve volbách hlas. Podle sociologa Lubora Hrušky-Tvrdého ale lidé nejvíc informací o stranách získají v diskusích s kamarády či příbuznými.