Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. (červenec 2020)

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. (červenec 2020) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Změna majitele dala nádražím v Havířově a Vítkovicích novou šanci

  • 0
Architektonicky cenné, ale zchátralé. Železničním výpravním budovám v Havířově a Ostravě-Vítkovicích může pomoci převod z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Renovace sice ani tak není jistá, ale šance se rozhodně zvětšily.

Pro někoho betonové ošklivky, pro jiné hodnotné ukázky kdysi populárního bruselského stylu. Nádraží v Havířově a Ostravě-Vítkovicích byla postavena v 60. letech a jejich prostor je více než velkorysý. Zatímco v dobách rozmachu těžkého průmyslu na Ostravsku a Karvinsku jimi denně prošly tisíce lidí, nyní je to mnohem méně a nádraží pustnou.

Veškerá snaha o jejich rekonstrukci zatím přišla vniveč. Jenže nyní všechny nádražní budovy přešly z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC).

„A my v tom vidíme velkou šanci. Například ještě v srpnu se chceme s vedením SŽDC sejít kvůli havířovskému nádraží a projednat možnosti záchrany cenné budovy,“ uvedla Lucie Chytilová ze spolku Důl architektury. Dodala, že podle jejích informací by mohlo být SŽDC opravě nádraží nakloněno.

Havířovské nádraží se mělo podle nedávného projektu zbourat a na jeho místě postavit menší budova s parkovištěm. Po protestech město od plánu s Českými drahami odstoupilo a oželelo tak i evropskou dotaci.

Záměr se pak zúžil na obměnu prostoru přednádraží, magistrát chce zejména vyřešit tristní počet parkovacích míst.

„V současné době jsou na řadě projekční práce. V rámci této akce by měla být vybudována parkoviště na levé i pravé straně současné výpravní budovy. Zároveň by mělo vzniknout parkoviště za věžovým domem v ulici Železničářů,“ uvedl pro TV Polar Havířov vedoucí odboru rozvoje a správy majetku René Vašek.

Město jedná se SŽDC i o prodeji pozemků okolo nádraží. „Souhlasíme s odprodejem většiny diskutovaných pozemků,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Problémem jsou údajně pozemky, které by Drážní úřad potřeboval pro rekonstrukci výpravní budovy, proto se nejprve uskuteční renovace parkoviště po levé straně nádraží.

Budou Vítkovice památkou? Zatím to není jisté

„Případná rekonstrukce výpravní budovy si vyžádá čas a zcela určitě nový projekt. Termín ani konkrétní variantu rekonstrukce nemůžeme v tuto chvíli sdělit, bude předmětem jednání,“ dodala Šubová.

Zatímco havířovská budova památkovou ochranu nezískala, vítkovické nádraží z roku 1963 bylo úspěšnější. Ale po následném rozkladu Českých drah musí ministerstvo kultury vydat definitivní stanovisko. Ministerstvo na dotazy MF DNES nereagovalo, mluvčí SŽDC Šubová však uvedla, že případné vyhlášení nádraží památkou by případnou rekonstrukci zkomplikovalo.

Například by to podle mluvčí znamenalo složitější projednávání projektové dokumentace a další komplikace, což by opravy prodražilo.

„Do plánu investic chceme zahrnout opravu vstupu do výpravní budovy a zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci zastřešení, výplní a obvodového pláště,“ informovala mluvčí SŽDC.

Drážní správa získala v Moravskoslezském kraji celkem 99 objektů, z toho 45 výpravních budov.

„Teprve připravujeme plán na rok 2017, zatím můžu sdělit, že kromě vítkovického nádraží plánujeme například opravu poškozené fasády na svinovském nádraží a v Opavě-východ. V plánu je i bezbariérový přístup na ostravské hlavní nádraží,“ vyjmenovala Šubová.