Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odkud se bere padesát tun prachu denně? Z kotlů, míní primátor Ostravy

  8:55aktualizováno  8:55
Zdravotní ústav Ostrava zveřejnil výsledky měření ovzduší v několika lokalitách moravskoslezské metropole novým měřicím vozem. Podle Jiřího Bílka se ukázalo, že znečištění prachem i benzo(a)pyrenem je plošné.

Speciální vůz jezdí po Ostravě a měří hodnoty škodlivin v ovzduší. | foto: Magistrát města Ostravy

Mnohem více prachu i benzo(a)pyrenu, než připouštějí limity, se v Ostravě vyskytuje nejen v bezprostřední blízkosti průmyslových firem, ale plošně.

Zjistili to pracovníci Zdravotního ústavu Ostrava, kteří na přání radních krajského města postupně zkontrolovali šest lokalit v Radvanicích a Bartovicích, pět lokalit v Přívoze a další vytipovaná místa. Využili k tomu nový měřicí vůz zakoupený z peněz Evropské unie. Město přispělo na jeho provoz.

"V Radvanicích a Bartovicích jsme měřili 44 dnů, z toho ve 29 dnech jsme naměřili nadlimitní množství prachu. Denní limit pro polétavý prach je 50 mikrogramů na metr krychlový, my jsme zjistili maximální koncentraci až 168 mikrogramů na metr krychlový a průměrné hodnoty se pohybovaly od 36 do 105 mikrogramů," řekl šéf oddělení ovzduší Zdravotního ústavu Ostrava Jiří Bílek.

Ani v Přívoze nedopadlo měření v době topné sezony moc slavně. "Z dvaceti dnů měření jsme překročení imisního limitu polétavého prachu zjistili patnáctkrát, maximální i průměrné hodnoty byly podobné jako v Radvanicích," říká Bílek.

V obou lokalitách je i moc benzo(a)pyrenu. Z jedenácti kontrolovaných míst vyhověla limitu ve výši jeden nanogram na metr krychlový jen Těšínská ulice. Jinde bylo od 1,3 do 48 nanogramů.

Podrobná analýza odhalí zdroje znečištění

"Benzo(a)pyren je karcinogenní látka s mírou rizika onemocnění rakovinou pro dva ze sto tisíc lidí. Víme, že se vyskytuje tam, kde jsou průmyslové podniky. Ale až podrobná analýza prachu, který ulpěl ve filtrech měřicího vozu, nám umožní odhalit konkrétní zdroje znečištění," uvedl Jiří Bílek s tím, že detailnější výsledky budou mít nejpozději do dvou let.

Na výsledky netrpělivě čeká město. "Už teď víme, že denně se do ovzduší v našem regionu dostávají asi 62 tuny prachu, ale z toho jen deset tun vypouští průmysl. Čekali jsme i velký vliv dopravy, ale odborníci k mému překvapení zjistili, že auta produkují jen dvě tuny. To znamená, že budovat kvůli tomu nízkoemisní zóny je nesmysl," říká primátor Ostravy Petr Kajnar.

Zatímco podle Bílka teprve další zkoumání odpoví na otázku, co je na Ostravsku zdrojem zbylých padesáti tun prachu denně, Kajnar má jasno. "Pominu-li vliv Polska, protože se měřilo i ve dnech, kdy k nám jejich vítr nevál, zbývá jediný zdroj: lokální topení," tvrdí primátor.

Podklady, ze kterých vychází, už mají v rukou různí odborníci. "Budu rád, když mi to někdo vyvrátí," dodal.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.