Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Primátor Ostravy: Na rovinu, po sto dnech jsem doufal v lepší výsledky

  17:55aktualizováno  17:55
Po sto dnech ve funkci primátora Ostravy už Tomáš Macura z hnutí ANO ví, že u kormidla není sám. „Moje rozhodovací pravomoc je opravdu velmi symbolická, pro všechno musí člověk hledat různé dohody a kompromisy v rámci koalice, často i s opozicí,“ připouští.

Primátor Ostravy Tomáš Macura ve své kanceláři. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V čem se liší Macura v únoru 2015 od Macury ve volebním říjnu 2014?
Určitě v rozsahu zkušeností, jak funguje město a veřejná správa. Pokud jde o mé osobní postoje, tak věřím, že jsem stále stejným Tomášem Macurou.

Například dříve bylo mnohem jednodušší domluvit s vámi rozhovor. Teď to byl trošku boj.
To rozhodně, nyní mám řádově méně času než tehdy. Je realitou, že v práci trávím dvanáct až čtrnáct hodin denně a opravdu, pokud se někdo ke mně objedná, tak v tuto chvíli až na březen. To si nestěžuji, jen mě to netěší.

Tomáš Macura

Nový primátor Ostravy Tomáš Macura chce, aby programové prohlášení koalice ANO, ČSSD a KDU-ČSL bylo představeno do konce února.
  • Narodil se 6. května 1964 v Karviné. Je ženatý a má dvě děti.
  • Absolvoval Vysokou školou ekonomickou v Praze a následně MBA program v Prague International Business School.
  • Nejprve pracoval jako ekonom ve Státní bance československé (1986-89), poté jako vedoucí finančního útvaru v Moravských chemických závodech (1989-98)
  • Pracoval ve farmaceutické společnosti Walmark, nejprve v nižších funkcích, poté jako finanční ředitel a nakonec generální ředitel (2003-2007).
  • Kandidoval za ANO, členem hnutí však stále není.

V sobotu vašemu vedení skončilo sto dní hájení. Co jste za tu dobu zjistil?
Na rovinu. Myslel jsem, že za těch sto dnů budu mít více konkrétních výsledků. Máme schválený úspornější rozpočet, zpřísnili jsme pravidla pro veřejné zakázky, šeříme veřejné peníze. Otevíráme radnici lidem. Dobře dopadlo výběrové řízení na nové vedení Městské nemocnice, provádíme tam audit. Chtěl jsem být ale dále. Nevzdávám se však svých ambicí. Každým dnem se učím a zjišťuji, jak funguje komunální politika. Na co byli zvyklí představitelé různých privátních společností ve vztahu k městu…

To zní zajímavě, můžete být konkrétnější ohledně těch soukromých společností?
Tak teď se například objevil problém s fotbalovým klubem Baník. Domníval jsem se, že politika města vůči tomuto privátnímu klubu byla v posledních letech mimořádné vstřícná, tím mám na mysli například odkup stadionu Bazaly. Ale situace se v uplynulých dnech vyvinula tak, že registruji jakýsi střet, ve kterém Baník městu vyčítá, že nezaplatilo investice, které provedl o vlastní vůli na městském pozemku. Bez toho, aby město předem požádal o souhlas. A z toho vyvozuje pohledávku vůči městu a pohledávku dokonce dal k řešení advokátní kanceláři, aniž nás o tom informoval. Pikantní přitom je, že právě Baník městu nezaplatil od loňského září nájemné za městský stadion.

Co jste naopak ve funkci očekával a ukázalo se, že jste měl dobré tušení?
Měl jsem povšechnou představu, jak úřad funguje, že najdu zkostnatělou instituci, kde hospodárnost nebude hlavním atributem činnosti, kde bude vše dlouho trvat. Ale navzdory tomu jsem měl i naději, že najdu dost kvalitních lidí, jejichž schopností nebylo dostatečně využíváno. Po třech měsících říkám ano, procesy uvnitř úřadu trvají o něco déle, než bych si sám přál. Na druhou stranu míra neefektivity není tak velká, jak jsem se obával, a kvalita odborníků na magistrátu je většinou velmi dobrá. A je na škodu, že město v minulosti volilo cestu různých externích studií, aniž by využilo kapacitu vlastních úředníků. Řada z nich jsou profíci.

Jaký je rozdíl mezi vedením firmy, což jste znal z minulosti, a velkým úřadem? Šéf ANO Babiš chtěl řídit jako firmu dokonce stát.
Tak to, myslím, byla velká nadsázka, tak úplně to opravdu nejde. Oproti firmě zde není institut jednoho odpovědného vedoucího, který vlastní hlavou nese zodpovědnost za firmu a současně má právo rozhodnout, právo bouchnout do stolu. Náměstkové nejsou mí podřízení, to jen tak vypadá. Ve skutečnosti máme v radě všichni stejný hlas. Další rozdíl mezi privátní a veřejnou sférou také vidím v míře legislativní svázanosti. Mám pocit, že legislativa předpokládala, že každý ve veřejné správě chce krást, ale ono to vede k tomu, například u zákona o veřejných zakázkách, že třeba získat nejlepší nabídku je takřka nemožné. Po zkušenostech z privátní sféry bych přesně věděl, co udělat, aby město získalo ještě lepší podmínky, ale nemohu nic, protože by to mohlo být kvalifikováno jako pletichy při veřejné soutěži.

Přečtěte si, co si myslí o nové koalici jiní politici

Slibovali jste, že nejpozději na konci ledna zveřejníte programové prohlášení. Jsme za polovinou února, a pořád nic…
To máte pravdu. Je to věc, kterou vnímám jako velký deficit. Je fakt, že jsme byli příliš zaměstnaní řešením různých problémů včetně personálních, které začaly hned vyskakovat. Jsme ve fázi, kdy každá ze stran koalice má vlastní verzi prohlášení a od pondělí nás čeká propojování v jeden finální dokument. Chtěl bych, aby do konce února bylo prohlášení hotovo.

Jak se spolupracuje s ČSSD, před kterou jste se v hnutí ANO hodně vymezovali?
Víte, hrajeme s kartami, které rozdali voliči. Máme koalici, která je, zdá se, zatím stabilní. V politické rovině nelze nevidět, že ČSSD jako hlavní koaliční partner má problémy sama se sebou, které vyplývají z toho, že někteří funkcionáři jsou z minulosti spojováni s různými kauzami, ať už důvodně, nebo nedůvodně. Máme v radě náměstka, který čelí trestnímu obvinění. Nejsou to věci, které by pro fungování koalice byly příjemné a obsahují rizika pro budoucnost. Pokud však hodnotím spolupráci po stránce odborné, tak musím říci, že všechny resorty mají v čele lidi, kteří práci rozumí a pracují dobře.

Lumír Palyza z ČSSD

Lumír Palyza z ČSSD

A jak souzníte s prvním náměstkem Lumírem Palyzou? Před volbami byl hlavním favoritem na primátorské křeslo.
S panem Palyzou jsme si, myslím, vše vyříkali. Současně si však nemyslím, že po primátorském řetězu toužil tak, jak se tvrdilo. Máme spolu slušný profesionální vztah.

Máte tedy pocit, že ostravská ČSSD provedla potřebnou a vámi žádanou sebereflexi?
Na to nerad odpovídám (usmívá se). Já jsem tedy žádnou sebereflexi nezaznamenal, ale je pravdou, že jsem po ní v posledních týdnech ani hluboce nepátral, tak možná udělali něco, o čem jen nevím.

Nemáte obavy, že vzhledem k tomu, že kolem sebe máte zkušenější politiky, se i v Ostravě může stát něco podobného jako ve Frýdku-Místku, kde ČSSD vymetlo ANO z vedení magistrátu?
Nepochybně to jsou zkušenější politici. To dostávám poznat takřka při každém jednání. Znají jednací řád, procedury a vědí, jak to funguje, kdo je kdo. Já se to teprve učím. Klíčová je vůle spolupracovat a ta tady je. Ve Frýdku-Místku byla navíc situace velmi specifická.

Primátor Ostravy v letech 2006-2014 Petr Kajnar

Primátor Ostravy v letech 2006-2014 Petr Kajnar

S bývalým primátorem Petrem Kajnarem máte nějaké kontakty? A jak nyní hodnotíte jeho působení na magistrátu?
S panem Kajnarem jsme se potkali těsně před volbami a slíbili jsme si, že se potkáme i poté. Zatím k tomu nedošlo, a to mou vinou, čas je neúprosný. Ale určitě to napravím. Hodnocení je strašně obtížné. Nepochybuji o tom, že to byl primátor, který měl poměrně silné vize. Měl jasnou představu, jak to město potlačit dál, jak by mělo vypadat. Inicioval řadu dobrých projektů. Ale mám pocit, že v tom druhém volebním období ho to semlelo.

Byl například kritizován, že nebydlí v katastru Ostravy. Kde bydlíte vy?
Žiji v Ostravě trvale nějakých pětadvacet let a posledních osmnáct let bydlím na Slezské Ostravě kousek za Sýkorovým mostem, takže do centra města to mám deset minut pěšky. Na druhé straně nikomu nezazlívám, jestli někdo bydlí jinde. Kajnar je původem Ostravák, takže to myslím nevadilo.

Kam by se Ostrava měla posunout?
Musíme se nejprve shodnout na vizi, jak má město vypadat za deset, dvacet, třicet let a na základě toho vytvořit strategii, jak k tomu dojít. Řada strategických projektů v minulosti už vznikla, přičemž některé zpracovávaly externí pražské firmy, což považuji za pozoruhodné. Velmi stručně řečeno, chci město modernizovat, připravit na budoucnost. Chci vytvořit širší platformu lidí, ostravských patriotů, odborníků i občanů a na základě diskusí dospět k představě, jak by město mělo fungovat. Mění se zvyky lidí, spousta profesí zanikne, vzniknou nové. S demografickou strukturou řešíme mnohé věci, budou jiné požadavky například na dopravu, kapacity různých sociálních zařízení. Primárně ale musíme řešit, co lidé budou dělat, čím se budou živit.

Mnoho Ostraváků se ptá, kde bude centrum Ostravy. Česká televize nedávno uvedla, že krajský úřad chce vědeckou knihovnu v Dolní oblasti, což dokládá, že právě tam se nyní soustřeďuje většina rozvojových aktivit.
Pan Světlík je nepochybně šikovný manažer a vizionář, známe se. Chápu, co dělá, a vůbec mu to nemám za zlé. Jeho projekt nemá ve střední Evropě obdoby. Na straně druhé se bráním vyvolávání zbytečných kontroverzí, co je centrum Ostravy. Co je v Praze centrum města? Václavák, Malostranské náměstí, Příkopy, Letná? Je jasné, že Masarykovo náměstí nemůže soutěžit s Karolinou o titul střediska rodinných nákupů. Máme historickou část, máme Černou louku, která by se mohla stát kulturní oblastí. Máme Novou Karolinu. A máme Dolní Vítkovice, které však nejsou cizorodým prvkem. Bude tam centrum techniky, technického vzdělávání, klidně si tam umím představit i tu vědeckou knihovnu. Bráním se ovšem už tomu, aby Dolní oblast měla ambici vstřebat všechny uvedené funkce, to by už bylo trochu za čarou. Musíme pro každý prostor najít smysluplnou funkci odpovídající dnešní době.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.