Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsme rukojmí stavební firmy, zlobí se obyvatelé Orlové kvůli kanálům

  8:35aktualizováno  8:35
Z "idyly" do kruté reality. Poté, co se na konci června obměnilo vedení Orlové, vychází najevo jedna potíž za druhou. Nejprve audit zjistil mnohamilionové finanční ztráty v městské firmě SMO a nedávno vyšly na světlo i trable při stavbě kanálů za dvě stě milionů.
Problémy v průběhu stavby kanalizace štvou obyvatele okrajových částí Orlové. Firma kanály rozestavěla, ale zatím neopravila silnice. Lidi tak sužuje prach a výmoly. Ilustrační snímek

Problémy v průběhu stavby kanalizace štvou obyvatele okrajových částí Orlové. Firma kanály rozestavěla, ale zatím neopravila silnice. Lidi tak sužuje prach a výmoly. Ilustrační snímek

Jako by nestačilo, že tady v topné sezoně lidi dusí smog. Sotva tudy projede auto, ve vzduchu jsou rázem kvanta prachu. Lidé ze Zimného dolu, ale i dalších okrajových částí Orlové jsou zoufalí. Důvod? Problémová stavba kanalizace.

Rekordní miliony

Stavba kanalizace o délce téměř 25 kilometrů ve třech okrajových oblastech Orlové je pro město za poslední roky rekordní investicí. Vyjde podle předpokladů na zhruba 200 milionů, z toho zhruba polovinu by měla pokrýt dotace. Ústřední část stavby, vybudování hlavního řádu, měla být původně hotová do letošního května až června, kompletně hotová pak stavba podle původních plánů měla být v polovině roku 2014.

Tou se představitelé města zpočátku chlubili a poukazovali na to, že se jedná o obří investici za zhruba dvě stě milionů, z nichž by více než polovinu měla pokrýt dotace. V době, kdy začínala stavba, již vyhrála firma Subterra, ale zřejmě netušili, jaké problémy to přinese.

Nejenže si lidé například ze Zimného dolu, kde se kanalizace staví, už řadu měsíců stěžují na rozkopané cesty, velké množství vířícího se prachu, nebo naopak bahna, ale nedávno Subterra - ve chvíli, kdy jsou silnice stále ještě neopravené a kanalizace nedostavěná - všem zastupitelům zaslala dopis, v němž informovala o tom, že stavbu přerušuje. A to do doby, než město rozhodne o změně technického postupu a přísunu dalších peněz, což by firmě prý umožnilo dokončit stavbu v souladu s normami.

V případě, že to město neudělá, podá na něj Subterra trestní oznámení kvůli obecnému ohrožení.

"V tuto chvíli reálně hrozí propady komunikací, tedy ohrožení na zdraví, majetku a životě obyvatel. Na to město upozorňujeme už od března," uvedl mluvčí Subterry Vladislav Beneš s tím, že po vzájemném jednání, které se odehrálo před pár dny, firma radnici navrhla dvě technické varianty dosažení legislativou požadovaných hodnot odolnosti cest.

"Bohužel vzhledem k vícenákladům s tímto spojeným byly obě varianty zástupci Orlové opětovně zamítnuty," sdělil Vladislav Beneš.

Byla oprava cest ve smlouvě? Názory firmy a města se rozcházejí

Zatímco přitom firma Subterra tvrdí, že stav silnic byl špatný už před zahájením stavby kanalizace a že opravy cest, kvůli nimž teď stavba stojí, nebyly součástí smlouvy o dílo, vedení Orlové má opačný názor. Oprava silnic podle nich ve smlouvě byla. A jak navíc poukázal třeba předseda osadního výboru v Zimném dole, Dušan Otaševič, podloží silnic utrpělo pod koly techniky, která po zdejších cestách při stavbě projížděla.

"Chování Subterry vnímám jako vydírání. Práce přerušili a řekli, že pokud nedáme další peníze, nebudou pokračovat," zlobí se třeba orlovský radní Miroslav Chlubna (Nezávislí). Jak řekl, ani kdyby chtěla, nemůže Orlová dát dodavateli víc než dvacet procent rozpočtu, tedy 27 milionů. Jinak by porušila legislativu.

Kvůli rozkopaným cestám jsou rozzlobení hlavně obyvatelé částí, kde se kanalizace staví. "Jsou tu kvanta prachu. Na některých místech vyfrézovali drážku na kanalizaci, pak kanalizaci položili a na celou šíři vozovky nasypali deset až patnáct centimetrů vápence. Ten když se rozjezdí, je všude prachu! Když tu jdou lidi na hřbitov v černém, odcházejí šedí jako prasata," líčí potíže Dušan Otaševič.

Lidé věřili, že v červnu bude hlavní část prací hotová. Teď ale neví, kdy se dočkají zlepšení. "Kdyby město vyměnilo dodavatele, byl bych rád. Konečně by to někdo dostavěl," říká Otaševič a dodává, že jeden z náměstků vedení firmy Subterra, jehož místní pozvali na veřejnou schůzi, sice přijel, ale před začátkem odjel. Mluvčí Subterry ovšem tvrdí, že na schůzi byl jiný zástupce firmy.

Zástupci Subterry v pondělí předali městu dopis o dalším postupu při stavbě. "Nazvali ho 'narovnáním', s čímž nesouhlasím, neboť narovnání se týká nesrovnalostí z obou stran a my jen trváme na dodržení platné smlouvy," míní starosta Jaromír Kuča (ČSSD).

Město do pátku zpracuje stanovisko, jež má umožnit pokračování prací. "Věřím, že Subterra přijme konstruktivní řešení a nebude si brát obyvatele za rukojmí," říká starosta. Zástupci Subterry oponují, že nikoho za rukojmí neberou, jen žádají, ať město spolupracuje při hledání vhodného technického řešení.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.