Letoun v barvách společnosti CCA podnikatele Daneše Zátorského

Letoun v barvách společnosti CCA podnikatele Daneše Zátorského | foto: CCA

Impérium podnikatele Zátorského má potíže, o aerolinkách rozhodne soud

  • 3
Do velkých problémů se v posledních měsících dostaly firmy ostravského podnikatele Daneše Zátorského. Na jeho aerolinky věřitelé podali už celkem sedm insolvenčních návrhů. Podnikatel věří, že se mu podaří s věřiteli vyrovnat. Potíže ale má i jinde - jeho kampelička Unibon před časem přišla o licenci a je v likvidaci.

Společnosti Daneše Zátorského Job Air Technic a Job Air - Central Connect Airlines se hned několikrát objevily v insolvenčním rejstříku, o vyhlášení insolvenčního řízení bylo na obě firmy za poslední rok požádáno věřiteli hned sedmkrát.

Daneš Zátorský

K tomu je nutno přidat krach kampeličky Unibon, která je v likvidaci. Podle zdůvodnění České národní banky, která kampeličce odebrala licenci, sloužila až příliš často jako pokladnička pro další firmy Zátorského impéria.

Firma Job Air Technic ze tří návrhů na konkurz vyvázla a ustála požadavky věřitelů složených většinou ze zaměstnanců, kteří žádali dlužné mzdy.

Firmy kolem Zátorského

Vlajkovou lodí Zátorského je společnost Geofin, založená v roce 1997. Ta ovládá jak společnost CCG, zaměřenou na oblast letecké dopravy, tak firmu VOKD, zabývající se jak stavební činností, tak těžebními pracemi.

Společnost CCG vlastní obě firmy v problémech: Job Air Technic zabývající se opravami letadel a Job Air - Central Connect Airlines, která provozuje leteckou dopravu.

Pod křídly stavební společnosti VOKD je například firma Slezský kámen zabývající se těžbou a zpracováním kamene.

Před několika měsíci odejmula ČNB licenci kampeličce Unibon, v níž držel Zátorský podíl jak prostřednictvím holdingu Geofin, tak VOKD. Kampelička je nyní v likvidaci.

Společnosti Job Air - Central Connect Airlines se už tolik nedařilo a po čtvrté žádosti o vyhlášení konkurzu ze strany švédské společnosti Siemens Financial Services, u které si letecká společnost pronajímala letadla, sama požádala soud o restrukturalizaci.

"Dostali jsme se do velkých problémů v době krize, kdy nám hned několik firem, pro které jsme létali, vypovědělo ze dne na den smlouvy," vysvětluje Daneš Zátorský.

"Od té doby tlačíme dluhy před sebou a žádost o restrukturalizaci je jednou z variant, jak se s věřiteli vypořádat," dodal.

Zatím není jisté, zda krajský soud, který bude o restrukturalizaci firmy rozhodovat, žádosti Job Air vyhoví. Musí s ní totiž souhlasit více než polovina věřitelů.

K těm se postupně přidala i některá letiště, z nichž letecká firma Job Air létala.

Daneš Zátorský

Narodil se v roce 1968 a nejprve působil jako policista. Po revoluci se stal jedním z prvních absolventů makléřských kurzů v zemi a při obchodech s akciemi vydělal podle vlastních slov první větší peníze. S jejich pomocí pak založil například současný holding Geofin.

Dlužila například brněnskému či ostravskému letišti, silné slovo ale bude mít také společnost Siemens Financial Services, které Job Air dluží přes 12 milionů, či GE Engine Services s téměř devatenáctimilionovou pohledávkou za údržbu motorů.

O budoucnosti letecké firmy Job Air - Central Connect Airlines se rozhodne v nejbližších dnech. Soud již jen čeká, až společnost dodá chybějící materiály, jako je například kompletní seznam dlužníků, a na jejich vyjádření, zda s reorganizací souhlasí.