Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ostrava se zřekla 100 milionů na lepší dopravu. Dodavatel zvažuje žalobu

  • 20
Další ostuda spojená s promarněním šance zlepšit za evropské peníze život ve městě hrozí vedení ostravského magistrátu. Zřeklo se 100 milionů korun na instalaci „chytrých“ řadičů, které zlepší průjezd křižovatkami. Firma, která zakázku získala, se chce soudit. Vše navíc řeší antimonopolní úřad.

Z plánů na inteligentní dopravní systém v Ostravě zbyla v roce 2013 ostuda. Tehdy přišlo město o evropskou dotaci 218 milionů korun kvůli protahujícímu se tendru a riziku, že nestihne včas vyčerpat peníze. Navíc podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) porušilo zákon o veřejných zakázkách.

Město proto rozdělilo jednu velkou zakázku na několik menších. Soutěž na dodávku řadičů dokončil nový náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský (ČSSD). Paradox je, že situace se opakuje.

Ostrava opět přišla o evropské dotace a zakázku opět řeší ÚOHS.

Tentokrát šlo o 100 milionů. Většina zastupitelů se jich v létě zřekla dobrovolně, když hlasovala pro zrušení zakázky. „Raději nevzít dotaci než skončit ve vězení,“ řekl tehdy zastupitel Martin Štěpánek (ODS).

Tím to ale neskončilo. Jestli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže usoudí, že město pochybilo, může se mu to pořádně prodražit.

„Město odmítlo 100 milionů dotací, ale udělalo chybu. Teď mu hrozí, že buď s námi podepíše smlouvu a vše zaplatí ze svého, nebo nám uhradí desítky milionů odškodného,“ tvrdí Martin Klimsza, zástupce firmy Master IT Technologies.

Ostravská firma vyhrála zakázku města nazvanou Podpora veřejné dopravy za 120 milionů korun. Jenže řadě zastupitelů se zdálo, že je to moc. Zvlášť když firma, jejíž řadiče jsou ve městě 10 let, byla levnější.

„Vzhledem k okolnostem výběrového řízení bude rozumnější soutěž zrušit a vyhlásit novou,“ řekl primátor Tomáš Macura (ANO).

„Když vyhlásíme novou soutěž, téměř jistě docílíme ceny pod sto milionů a bez rizika, že bychom mohli prohrát soudní spor,“ dodal radní Zbyněk Pražák (KDU-ČSL).

Hařovský však už v létě upozornil, že levnější firma měla vážné problémy v praktických testech. „Neprokázala, že její řadiče zajistí přednostní právo průjezdu vozidel městské hromadné dopravy. Navíc znalecký posudek ukázal, že nabídka vítězné firmy vůbec nebyla předražená. Naopak, nabídka konkurence byla podhodnocená,“ říká i nyní.

Většina zastupitelů však na mimořádném jednání 1. července z obav před možnou prohrou v soudním sporu rozhodla jinak. Nejdřív zamítli schválení dodatku ke smlouvě s vítěznou firmou, kterým by prodloužili termín dodávky. A hned poté zrušili celou zakázku.

Budeme se i soudit, netají firma

„Na to měli samozřejmě právo. Chybu však udělali, když nám mezitím nenabídli k podpisu původní smlouvu s termínem dokončení zakázky do 31. srpna 2015. To se nestalo. Zrušili zakázku, i když k tomu neměli vážný důvod, takže porušili zákon,“ míní Martin Klimsza.

Podotkl, že všechny námitky poražené firmy ÚOHS postupně zamítl. Poslední jen pár dní po mimořádném zastupitelstvu. „Šest právníků nám nezávisle na sobě potvrdilo, že jsme poškození a případný spor s městem nemůžeme prohrát. Proto jsme složili kauci 1,2 milionu a obrátili se na ÚOHS s námitkou proti nezákonnému zrušení soutěže. Očekávám, že uspějeme. Pokud ne, budeme se soudit,“ říká Klimsza.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že pracovníci úřadu se námitkou zabývají: „Prvostupňové řízení o návrhu společnosti Master IT Technologies je ve finální fázi. Do vydání rozhodnutí však nelze výsledek řízení nijak komentovat.“

Někteří zastupitelé problémy očekávali. „Upozornil jsem už v létě, že mohou nastat. Já i moji kolegové jsme hlasovali pro prodloužení termínu a podpis smlouvy s vítěznou firmou, ale návrh neprošel. Když se pak hlasovalo o zrušení zakázky, zdrželi jsme se,“ říká právník Josef Babka, zastupitel města i kraje za KSČM, který jako člen Regionální rady schvaluje dotace. „Teď čekáme na verdikt ÚOHS. A na 100 milionů korun odmítnutých Ostravou už čeká řada jiných obcí,“ dodal.