Plyn (ilustrační foto)

Plyn (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Někteří prodejci nejednají fér, tvrdí firma na aukce energií. Řeší to úřad

  • 2
Někteří obchodníci s elektřinou a plynem při přetahované o klienty z domácností nepostupují férově a neumožňují lidem ukončit smlouvu, tvrdí ostravská firma eCentre. Už se obrátila i na Energetický regulační úřad (ERÚ). Kritizované společnosti pochybení odmítají.

„Některé firmy neumožňují klientům ukončit smlouvu a odejít k jiným dodavatelům plynu či elektřiny. Porušují energetický zákon,“ říká šéf eCentre Vítězslav Grygar.

Společnost, která pořádá elektronické aukce pro firmy i domácnosti, upozornila na situaci už v říjnu Energetický regulační úřad (ERÚ).

„Úřad stížnost řeší, ale zatím nevíme, zda a k jakým závěrům dospěl. Za porušení zákona hrozí firmám pokuty, v krajním případě ztráta licence. A pokud svůj přístup nezmění, tak i soudní výlohy. Už chystáme předžalobní výzvy,“ dodal právník eCentre Tomáš Panáček.

Stovkám domácností z Moravskoslezského kraje, ale i jiných regionů, údajně brání v přechodu k jiným firmám čtyři dodavatelé energií. „Jde hlavně o firmy innogy(dřív RWE) a Bohemia Energy. Ale v menší míře máme stejný problém i s dalšími dvěma firmami. Odmítají akceptovat ukončení smluv 668 klientů, kteří nám dali plnou moc, abychom pro ně vysoutěžili levnější dodavatele energií a vyřídili převody jejich smluv,“ tvrdí Grygar.

Firmy jsou podle něj od začátku října ze zákona povinny neprodleně sdělit zákazníkovi, kdy mu končí stávající smlouva, a akceptovat jeho výpověď. „Zmíněné společnosti ale nereagují na naše maily a datové schránky. Nepochodili jsme ani při osobní návštěvě...,“ líčí Grygar.

Firmy: Zákon neporušujeme

Zástupci firem porušování zákona odmítají. „V případě, že zákazník v postavení spotřebitele podá výpověď nebo odstoupí od smlouvy a požádá o sdělení data ukončení dodávek, vždy postupujeme v souladu s energetickým zákonem. Nařčení z jeho porušování musíme kategoricky odmítnout,“ říká Alžběta Šťastná, mluvčí Bohemia Energy.

A stejně reaguje innogy. „Prohlášení eCentre neodpovídá skutečnosti. Innogy respektuje zákon, etický kodex obchodníka vydaný Energetickým regulačním úřadem i smlouvy uzavřené se zákazníky,“ říká mluvčí Martin Chalupský. „Není ale naší povinností sdělovat data zmocněncům zákazníků, dokud nepodají v souladu s energetickým zákonem a smlouvou jejich jménem platnou výpověď. To se bohužel nestalo.“

Ale třeba Centropol Energy řeší totéž, co eCentre. „Máme stejnou zkušenost. Někteří dodavatelé energií dělají odcházejícím klientům potíže. My ne. Když náš zákazník zavolá na call centrum, dozví se, kdy končí jeho smlouva,“ líčí mluvčí firmy Ladislav Šticha. Problém podle něj je, když volá někdo s plnou mocí. „Musíme ověřit, že nejde o podvod. I to se totiž stává. A zajímá nás důvod, proč klient přijal jinou nabídku.“

Spory mezi obchodníky by měl rozetnout ERÚ. Ten ale potřebuje čas. „Nyní probíhá šetření,“ sdělil ve čtvrtek mluvčí úřadu Vladimír Černý.