Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby.

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Prodlouženou Rudnou u Ostravy čeká konzervace, vyjde na miliony

  • 28
Nejméně o další půlrok se zdrží přípravy stavby posledního úseku Prodloužené Rudné, budované silnice mezi Ostravou a Opavou. Ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství silnic a dálnic k přepracování jeho dokumentaci. Hotové úseky proto čeká na podzim konzervace.

Podklady podle ministerských úředníků nesplňují zákonné požadavky.

„Ředitelství silnic a dálnic totiž už od počátku stavbu špatně označilo jako běžnou komunikaci I. třídy,“ zdůvodnila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková s tím, že komunikace by měla být správně označena jako silnice I. třídy určená pro motorová vozidla.

Ředitelství silnic a dálnic podklady původně předložilo k posouzení krajskému úřadu. Ten však v dubnu akceptoval právní názor, že záměr postavit chybějících 400 metrů nemůže ukončit zjišťovacím řízením a že v přísnějším režimu jej musí posoudit ministerstvo životního prostředí a spustit proces EIA.

Zřejmě až půlroční zdržení

„Ministerstva životního prostředí i dopravy na podzim řekla, že EIA není zapotřebí. Krajský úřad se pokoušel vydat zjišťovací řízení, ale bylo to napadeno. Výklad zákona totiž zjistil, že to opravdu nelze zajistit zjišťovacím řízením,“ upřesnil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS). Kraj tedy v dubnu podklady postoupil ministerstvu.

Ministerstvo teď žádá jejich opravu. „Celou situaci považujeme za velice nešťastnou. Jsme připraveni proces EIA maximálně urychlit, nicméně bez podkladů naplňujících požadavky zákona není možné jej zahájit,“ vysvětlil ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí ministerstva Evžen Doležal.

Ředitelství silnic a dálnic podklady přepracuje během dvou měsíců. Pro stavbu zmíněného úseku Prodloužené Rudné to může znamenat až půlroční zdržení. „Termín zprovoznění Prodloužené Rudné nelze odhadnout,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Zdržení za desítky milionů

Už dostavěné části cesty se proto musí letos v listopadu zakonzervovat. „V listopadu bude dokončena celá stavba Prodloužené Rudné kromě 400 metrů úseku, na který není stavební povolení. Hlavní trasa bude neprůjezdná, tudíž bude muset být od tohoto okamžiku zakonzervována,“ potvrdil Studecký.

Podle odhadů Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 by se náklady na konzervaci vyšplhaly na 90 milionů korun ročně. Jednalo by se mimo jiné o peníze na hlídání objektů před vandaly a zloději a opravy poškozených částí.

Sdružení s postupem ministerstva nesouhlasí. „Zachovali se naprosto amorálně. Máme doklady, že ŘSD od počátku EIA poctivě konzultovalo. Dostali jsme se ale do bodu, kdy je pramalá vůle na ministerstvu životního prostředí převzít za něco odpovědnost. Nedivili bychom se, kdyby Porubští začali protestovat,“ komentoval tajemník sdružení Martin Dostál.

Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad

Kvůli chybějícímu úseku totiž jezdí porubskou ulicí 17. listopadu denně zhruba 35 tisíc aut a zhoršují dopravu i životní prostředí.

Bez hotového procesu EIA úsek nezíská stavební povolení. Kvůli vydání stavebního povolení se musí vyřešit i spory s majiteli okolních pozemků o věcná břemena.

Ti totiž během příprav stavby uplatnili právo na přístup a příjezd ke svým pozemkům. Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad, když břemena zavkladoval.

„V květnu jsme požádali o možnost nahlédnout do spisů vedených ve věci předmětných věcných břemen,“ uvedla mluvčí kraje Petra Špornová. Kraj již dříve avizoval i případnou stížnost na katastrální úřad k jeho nadřízenému orgánu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,