Projekt MHD zdarma zajímá stále více obcí na Frýdecko-Místecku. (ilustrační snímek)

Projekt MHD zdarma zajímá stále více obcí na Frýdecko-Místecku. (ilustrační snímek) | foto: Archiv MF DNES

Projekt MHD zdarma se šíří Frýdecko-Místeckem. Připojují se další obce

  • 0
Z Brušperka až na Visalaje zdarma. I tak bude od posledního srpnového dne vypadat nabídka frýdecko-místecké bezplatné městské hromadné dopravy. Ke stávajícím obcím se totiž od koce prázdnin přidá dalších sedm.

„Nově bude od 31. srpna MHD zdarma zajíždět do Palkovic, Kozlovic, Metylovic, Fryčovic, Pržna, Brušperku a na točnu autobusů v Nové Bělé. Celkem město Frýdek-Místek nabídne zdarma spojení s celkem 17 mimoměstskými lokalitami,“ řekl náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

A další dvě obce, Dobrá a Nošovice, by do se systému chtěly zařadit také. Zatím jim v tom brání nesouhlas krajského úřadu, který v první fázi rozšíření o tyto dvě obce zamítl.

„Doufáme, že se připojení Dobré a Nošovic podaří prosadit, ještě není vše uzavřeno,“ vysvětluje starosta Nošovic Miroslav Kačmarčík.

Možná se rozhodne už tento týden

„Ve čtvrtek jsme jednali s náměstkem hejtmana Danielem Havlíkem a věříme, že se vše pohne správným směrem. Krajský úřad totiž neměl při svém rozhodování všechny potřebné materiály, ekonomické rozbory a podobně, které jsme ihned dodali a rozešli jsme se s tím, že příští týden, až budeme vědět víc, opět sejdeme,“ řekl minulý pátek starosta Nošovic. 

Náměstek hejtmana Daniel Havlík možnost, že by se bezplatná frýdeckomístecká MHD mohla rozšířit i do Nošovic a Dobré, neodmítá.

„Čekáme na spočítání ekonomických nákladů celé akce, kolik by platily obce, kolik by platil kraj,“ vysvětluje náměstek hejtmana. „Nejde totiž jen o tyto linky, ale také o další spoje, které jsou nasmlouvány s jinými dopravci, tyto věci je potřeba sladit. Jasně jsme deklarovali, že to kraj nesmí stát více peněz. Pokud by dané linky, které doposud platil kraj, přešly pod dopravu zdarma, začaly by je platit obce.“

Lepší pro děti i seniory

Fakt, že by případný přechod pod frýdecko-místeckou bezplatnou dopravu zaplatily obce, Miroslav Kačmarčík potvrzuje.

„Bylo by to pro nás finančně náročnější, ale na druhou stranu by to znamenalo ekonomické ulehčení pro naše obyvatele, kteří by mohli jezdit zadarmo. Ať už jde o děti mířící do škol, nebo třeba seniory, kteří by se mohli zdarma dostat k poliklinice a podobně,“ dodal Kačmařík s tím, že by šlo o zhruba šest až sedm spojů denně.

Za rozšíření bezplatné dopravy zaplatí obce z okolí Frýdku-Místku zhruba 4,3 milionu korun ročně. Nejvíce, 700 tisíc korun, zaplatí Sviadnov, který je v systému frýdeckomístecké MHD už dlouho a projíždí jím více linek, od 440 do 485 tisíc korun ročně pak zaplatí Fryčovice, Brušperk, Palkovice, Kozlovice či Baška, nejméně, 30 tisíc korun, pak Metylovice.

Projekt MHD zdarma spustil frýdecko-místecký magistrát v roce 2011. Bezplatnou dopravu může zdarma využívat každý, kdo prokáže bezdlužnost vůči frýdecko-místeckému magistrátu a vyřídí si čipovou kartu.

Proti bezplatné dopravě protestuje od začátku místní opozice, nelíbí se jí zvýšené náklady, které město musí místnímu ČSAD hradit.

„V roce 2010, před zavedením MHD zdarma, kdy spoje i trasy jednotlivých obcí byly velmi omezené, do některých okrajových částí města nezajížděly autobusy vůbec a v centru města byla frekvence některých linek i hodinová, jsme za zajištění MHD platili ČSAD téměř 32 milionů korun a další zhruba tři miliony korun jsme hradili kraji za to, aby jeho ‚modré‘ autobusy zajížděly do našeho města a přepravovaly naše občany do okolních obcí, např. na Hukvaldy, do Janovic nebo Palkovic,“ přibližuje náklady na bezplatnou dopravu mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková.

„V roce 2013, po rozšíření MHD zdarma do dalších okolních obcí, jsme za zajištění městské hromadné dopravy zaplatili 65,5 milionů korun, v této částce jsou zahrnuty i náklady na nákup tří nových autobusů a navíc jsme kraji stále platili za zajištění příměstských autobusů 1,97 milionu. Pokud bychom MHD zdarma neměli, ale zanechali bychom současnou četnost spojů a délku tras jednotlivých linek, museli bychom ČSAD zaplatit za zajištění MHD minimálně o 20 milionů více, než tomu bylo v roce 2010, kdy byla MHD omezená,“ dodala mluvčí.

Celkové provozní náklady před zavedením MHD zdarma v roce 2010 přesáhly 53 milionů korun, za rok 2013 překročily 73 milionů korun.