Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průplav, který by vedl i Jablunkovským průsmykem, vláda nakonec zavrhla

  18:03aktualizováno  18:03
Nikdy se o něm nemluvilo tolik jako o průplavu Dunaj - Odra - Labe, a přesto mohl výrazně zkomplikovat situaci v regionu. Nad průplavem Odra - Váh, který měl vést přes Jablunkovský průsmyk, ale vláda zlomila hůl.

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan - Dunaj (na snímku)? Zatím se zdá, že spíše ne. | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Majitelé stavebních firem jsou možná smutní, starostové měst ležících na řece Olši se radují. Vláda zrušila veškeré plány na případnou stavbu kanálu Odra - Váh, který měl vést právě po řece Olši a Jablunkovským průsmykem na Slovensko.

„V rámci aktualizace Politiky územního rozvoje České republiky byl záměr vodní cesty Odra - Váh vypuštěn,“ řekla ředitelka odboru komunikace Ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

„Většina dopravních odborníků i z oblasti vodní dopravy zrušení tohoto spojení schvaluje,“ komentoval rozhodnutí vlády Tomáš Kolařík, šéfredaktor odborného časopisu Vodní cesty a plavba. „Zrušení trasy Váh - Odra podpořil i Moravskoslezský kraj a Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.“

Konec plánů na stavbu průplavu, který by musel na své trase překonat výškový rozdíl téměř 350 metrů, udělal radost také starostům měst a obcí ležících na řece Olši, jejíž koryto měla plánovaná trasa průplavu kopírovat.

Průplav by byl komplikací pro města i podniky

„Neřeknu, co to Třinci přinese, ale co by mu vzalo, kdyby se takový plán realizoval,“ komentuje rozhodnutí vlády starostka Třince Věra Palkovská. „Pro město i pro železárny by stavba průplavu, tak jak byla plánována, znamenala velké problémy co se územního hlediska týče. To, že vláda případnou stavbu zrušila, je jen dobře.“ 

Stejně reagovali i zástupci Třineckých železáren. „I pro nás je to dobrá zpráva,“ řekla mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková. „Realizace záměru vodní cesty Odra - Váh by měla zásadní vliv na vývoj našeho regionu. Jeho zrušení tak znamená, že se nemusíme obávat případné hrozby stavební uzávěry či stavební aktivity v areálu Třineckých železáren, jimiž Olše protéká.“

Na fakt, že plány stavby kanálu nijak výrazně nepokročily, upozorňuje starosta Jablunkova Jiří Hamrozi.

„Věděli jsme, že něco takového tady má být, ale detaily jsme neznali, nijak zvlášť se to neřešilo. Takže ani nevíme, kudy by případný průplav měl vést. Kdyby po Olši, tak bychom museli zbourat snad půlku města, takže jsem jenom rád, že to nevyšlo,“ řekl.

Stejně reagoval i starosta Mostů u Jablunkova Josef Szotkowski. „Údolí je úzké a nám už tak dělají problémy blokace kvůli silnici. Průplav by to ještě zhoršil.“



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.