Nákladní loď, která podnikla Rejs prawdy, připlouvá do přístavu v Krapkowicích. Minulý týden vyplula ze Štětína. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Rejs prawdy má pomoci splavnit Odru k Bohumínu. Kanál je ale nejistý

  • 5
Zastánci stavby průplavu Odra - Dunaj chtěli dokázat, že je řeka Odra splavná od svého ústí až k přístavu Kędzierzyn-Koźle, padesát kilometrů od Bohumína. Povedlo se jim to.

Až do obrovského přístavu v polských Koźlích, ležícím na Odře nedaleko českých hranic, dokázal doplout se svou nákladní lodí polský kapitán, bojující o dokončení splavnění Odry. Rejs prawdy, česky plavbu pravdy, podnikl na vlastní náklady.

„Jedná se o klasickou říční loď, na kterou naložil na dvě patra kontejnery,“ vysvětluje Josef Tobola, zástupce společnosti TILC, usilující o vybudování říčního přístavu v Bohumíně.

„Tím, že loď doplula až sem, dokázal, že to možné je. Pravidelné plavbě brání jen papírová úprava plánu vodní cesty. Mosty přes řeku totiž mají chybně stanovenou podstatně nižší výšku pro průjezd, než je ve skutečnosti možné,“ podotkl Tobola.

„Doufám, že myšlenka splavnit Odru a postavit přístav v Bohumíně dojde naplnění. A to co nejdříve, dokud jsou dostupné fondy Evropské unie, které by to mohly spolufinancovat. A pak bude možné navázat stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe,“ komentoval plavbu lodi bývalý říční kapitán Stanislaw Staniszlawski, předseda dozorčí rady společnosti TILC.

Přečtěte si, co o splavnění Odry píšou Poláci

Pokud by se lodě mohly po Odře vydávat až do přístavu v Koźlích, bylo by napůl vyhráno. Přístav by totiž neměl problémy přijmout prakticky jakýkoli počet lodí. Je obrovský. A v minulosti patřil k důležitým říčním přístavům, vyplouvala z něj například plavidla Československé plavby labsko-oderské. Ta už ale dnes na Odře neexistuje.

„Ve 30. letech tu byl nejmodernější říční přístav v Evropě. Délka přístavních mol byla přes tři kilometry, to nemají ani námořní přístavy. Pak by stačilo dostavět protipovodňovou přehradu u Ratiboře, která by zvedla hladinu až k Bohumínu. A ta se už staví,“ řekl Tobola.

Přístav, na jedné straně český, na druhé polský, by chtěla jeho firma postavit v Bohumíně na Olši, přítoku Odry. Na Odře samotné totiž jsou chráněné meandry.

„Do roku 2020 by měla být dostavěna hráz v Ratiboři, za další dva roky bychom chtěli mít postavený přístav v Kopytově,“ počítá Tobola.

Jeho plány se ale asi neuskuteční. „Přístav v Bohumíně skutečně plánovaný je, jen ne v Kopytově, ale ve Vrbici,“ vysvětluje bohumínský starosta Petr Vícha.

„Nápad stavět přístav v Kopytově bych nazval fantasmagorickým, ale chci být slušný. Vůbec se s ním nepočítá v územním plánu a jen taková změna trvá šest i sedm let. Navíc není jediný důvod, proč jej tam stavět,“ dodal starosta.