Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Řidiči musí do konce roku nahlásit, kde stojí jejich vůz „na odpočinku“

  • 1
Tisícům řidičů v kraji se krátí lhůta na prohlášení, kde mají a zda využívají vůz, jehož značky dali do úschovy. Jestli to nestihnou do konce roku, hrozí jim pokuta nebo úřední zánik automobilu.

Generální úklid registru motorových vozidel pokračuje. Po výmazu všech vozidel, které do poloviny letošního roku neměly dokončený převod, se úřady chystají na depozity. Tam řidiči úředně odkládají registrační značky, čímž vozy dočasně vyřadí z provozu, protože s nimi nechtějí nebo nemohou jezdit. Díky tomu pak nemusejí platit povinné ručení.

Jenže velkou část depozitu nejspíše tvoří už neexistující vozy, které jejich majitelé zlikvidovali, ale úřadům nedali nic vědět.

Proto teď každý, kdo má auto nebo motocykl „na odpočinku“, musí do konce roku na úřad.

„Majitel vozidla uloženého v depozitu se dostaví s velkým technickým průkazem a dokladem totožnosti. Do úředního formuláře pak vyplní prohlášení, kde vozidlo stojí a jak je využíváno,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Řidič už nemusí například fotografiemi dokládat pravdivost svého prohlášení, případnou kontrolu má na starosti ministerstvo životního prostředí.

Za nečinnost až padesátitisícová pokuta

Pakliže řidiči lhůtu nestihnou, nebo jim bude lhostejná, hrozí dvojí postih: pokud mají značky v depozitu dobu kratší než rok a půl, mohou dostat až padesátitisícovou pokutu. Jestliže delší, tak auto nebo motocykl 1. ledna 2016 úředně automaticky zanikne. A už ho nebude možné do registru nikdy přihlásit.

Řidičů se značkami v depozitu zůstává v kraji hodně, například v Ostravě mají takových téměř deset tisíc, ve Frýdku-Místku zhruba 5700, v Opavě takřka 4400 a v Novém Jičíně asi 2500.

„My jsme na značky dokonce museli vyčlenit jednu velkou místnost,“ poznamenala Jana Michaličková ze správního odboru karvinského magistrátu.

Zájem řidičů je podle úředníků zatím malý

„Denně ve věci depozitu chodí přibližně deset občanů. Bylo by dobré, aby dorazili všichni,“ poznamenal vedoucí novojičínského odboru dopravy Libor Macíček.

Podobné je to podle vedoucího registru vozidel Lumíra Urbana i v Krnově: „Tuto problematiku k nám denně chodí řešit tři až pět vlastníků, týdně něco kolem dvaceti. Tenhle počet samozřejmě nestačí a denně by do konce roku muselo přijít zhruba 150, což již v tuto chvíli z kapacitních důvodů zdejšího oddělení není možné zvládnout.“

Úředníci předpokládají, že většina aut prostě zanikne. „Předpokládám, že asi osmdesát procent vozidel v depozitu fakticky neexistuje, nikdo to nebude hlásit a tato vozidla zaniknou ze zákona,“ konstatoval Lumír Urban.