Pondělí bylo prvním dnem, kdy značky na přání začaly úřady vyřizovat. „Bylo nám jasné, že zájem bude velký. Lidé se totiž na vydávání speciálních značek vyptávali už mezi svátky. Hned po otevření kanceláří jsme po ránu vyřídili desítky žádostí,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravně správní činnosti v Ostravě Dalibor Mozdřeň.
Doplnil, že některé návrhy úředníci schválit nemohli. „Každá značka je v republice jediná svého druhu. Proto se stalo, že některé varianty museli řidiči už dopoledne zklamaně pozměnit, protože stejný nápad už měl jiný řidič v jiné části republiky a byl holt rychlejší.“
Sedmičky už byly zabrané
Tuto skutečnost potvrdil i Petr Novák z Ostravy. „Chtěl jsem na značce mít samé sedmičky, bohužel už tato možnost byla zabraná. Zvolil jsem tedy samé devítky. Myslím, že je to dobrá investice, za deset tisíc korun mám originální, přenositelnou značku, která člověku vydrží po celý život.“
Značky na přání v otázkách a odpovědích |
Sestavit si neotřelou poznávací značku a zažádat si o ni v místě trvalého bydliště mohou lidé díky novele zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích.
„Musí být patrné, kdo žádost podává, čeho se týká a co navrhuje. Fyzická osoba tak uvede na žádost své jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu. Právnická osoba potom uvede svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob a adresu sídla,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a upřesnil další podmínky. „V případě auta je značka složená z osmi znaků, pro motocykly je provedena sedmi znaky, v případě mopedu se jedná o pět znaků. Nesmí se na ní objevit písmena G, CH, O, Q, jelikož se dají snadno zaměnit. Značka také musí obsahovat minimálně jedno číslo, nesmí být tedy složena pouze z písmen.“
V Ostravě se čekalo zhruba dvacet minut
Novela dále určuje, že značka nesmí obsahovat vulgární, hanlivé nebo rasistické výrazy. „Napadlo mě dát si na vůz FCB P.. O!,“ ale to by neprošlo, takže jsem zvolil jen svou přezdívku a pár čísel,“ svěřil se další z žadatelů.
Návrh značky si lidé mohou předem zarezervovat, a to třeba i na auto, které ještě nemají. „Rezervuje se na dobu tří měsíců. V tomto období nesmí být návrh dán žádnému jinému žadateli. V jednom okamžiku ale lze mít pouze jednu rezervaci na fyzickou nebo právnickou osobu. Zájemce si registrační značku může zamluvit, i když nevlastní žádné vozidlo nebo má auto, které ještě nebylo zaregistrováno,“ doplnil Neřold.
Na ostravském magistrátě si řidiči na vyřízení nové značky počkali ve frontě zhruba dvacet minut. Tabulka s novým číslem je pak vyšla na pět tisíc, za dvě registrační značky na jeden automobil zaplatili tedy deset tisíc korun.
„Je to zase jen další možnost, jak z lidí vytáhnout peníze. Chápu, že jde o recesi a někomu na tom může záležet, ale já se k těmto řidičům rozhodně neřadím. Lehce zapamatovatelnou poznávací značku totiž nepovažuji za výhodu,“ řekl Patrik Musil z Ostravy, který na úřadě sice žádal o značku na svůj nový automobil, možnosti sestavit si ji sám ale nevyužil.
V Karviné nebyl první den o speciální značky zájem
Pokud však dojde ke krádeži nové značky nebo k jejímu poškození, tak zanikne a její majitel buď obdrží náhradní (neoriginální), nebo si bude muset zaplatit a vymyslet novou.
I tak byl o speciální označení aut zájem také v dalších městech kraje. „Sešlo se sedm žádostí na auto a jedna na motorku. Zájem byl o opakující se čísla, křestní jména, našla se i přezdívka. Prozatím mezi nimi není například název firmy,“ přiblížila mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.
Křestní jména dominovala i u zájemců v Novém Jičíně. V Opavě se pak objevily například názvy TATRA a SMART s čísly.
Ve Frýdku-Místku byl zklamán hned první žadatel. „Chtěl značku VIP 11111, jenže v registru již byla obsazená, zájemce tedy vystřídal ještě kombinaci dvojek a nul, ale i ty už byly zadány, volné byly až trojky, takže skončil u značky VIP 33333. Další žádosti byly na názvy H03 HUMER nebo 000 IIIII“ uvedla mluvčí Jana Matějíková.
Jinde ale možnost sestavit si značku nenadchla. „Za celý den se nedostavil jediný zájemce,“ uzavřela karvinská mluvčí Šárka Swiderová.