VIDEO: Studénka chování řidičů nezměnila. Dál hazardují na přejezdech

  • 42
Dění na kamerami hlídaném přejezdu v Karviné-Loukách potvrzuje, že řidiči se z několika nedávných neštěstí na železničních přejezdech stále nepoučili. Jen za první tři měsíce tohoto roku projelo zmíněným přejezdem téměř padesát šoférů na červenou.

Vyplývá to z dat, které uveřejnili karvinští policisté. „Je to alarmující. Řidiči si stále neuvědomují, co tím mohou způsobit,“ uvedla karvinská policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Zmíněný přejezd je velký, plný nerovností, jeho přejetí nějakou dobu trvá. Řidiči to i přes varovnou signalizaci přesto často zkoušejí.

„Ohrožují cestující v projíždějících vlakových soupravách. Spoléhají na to, že když je za přejezdem hned policista nezastaví, přestupek jim prošel,“ podotýká Viačková.

Ale to je omyl. Policisté vyhodnocují kamerová záznamy a přestupek pak dořeší správní orgán. „Sankce u správního orgánu se pohybuje od dvou a půl tisíce až do pěti tisíc korun. K tomu může být udělen zákaz činnosti na jeden až šest měsíců a sedm bodů,“ dodala mluvčí.

Ač je největším problémem hazardování řidičů, někteří kritizují i nešťastné řešení určitých přejezdů.

Příkladem je podle čtenáře Jiřího Petruse například železniční přejezd v Ostravě-Polance nad Odrou. Přejezd je na stejné trati jako ten ve Studénce, kde došlo k tragickému střetu Pendolina a kamionu (více o potrestání řidiče najdete zde). Petrus se nyní obává další tragédie.

„V obou směrech jednoproudé silnice jsou umístěny zastávky MHD zhruba sto metrů za přejezdem. V případě, že je v čele čekající kolony vozidel autobus, který zastaví v jedné z těchto zastávek, hrozí zastavení následujících vozidel na přejezdu,“ uvedl Petrus.

Podle něj je vzhledem k četnosti železničního provozu v místě poměrně dost pravděpodobné, že nastane situace, kdy auto bude uvězněno na přejezdu mezi sklopenými závorami.

Redakce iDNES.cz situaci na místě ověřila. Závory na tomto velmi frekventovaném přejezdu šly kolem druhé hodiny odpolední dolů prakticky každé tři minuty. Někdy se červená světla znovu rozblikala jen pár vteřin poté, co blikat přestala.

Autobusy, které zastavily na zastávce, auta kolem přejezdu nezablokovaly. To zejména proto, že byl zrovna přejezd průjezdný nebo autobusy stály na konci kolony. Otázka je, jak by se situace vyvinula, kdyby byl autobus první u závor. „Žádné problémy s tímto přejezdem jsme zatím neregistrovali,“ podotkl však starosta Polanky nad Odrou Pavel Bochnia.

Stejně jako v Karviné se i zde během několika minut našli dva netrpěliví řidiči, kteří projeli přes přejezd při výstražných blikajících světlech.

Další střet by jen navýšil už tak smutné statistiky Drážní inspekce za první tři měsíce letošního roku.

„Od ledna do března zemřelo při střetnutí na železničních přejezdech 13 osob. V porovnání s prvními třemi měsíci minulého roku vzrostl počet usmrcených o více než trojnásobek,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. To jsou nejhorší čísla od roku 2010, který byl na svém konci nejtragičtějším v historii Drážní inspekce.