Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ropné laguny v Ostravě mají utopit další miliardu. Nedáme, říká Babiš

  8:31aktualizováno  8:31
Vylovení, odbahnění, vysušení. Jen málo z těchto postupů se zatím podařilo v případě obnovy území, na kterém se nachází ostravské ropné laguny po chemičce Ostramo. Likvidace jedné z největších ekologických zátěží v České republice přitom měla být hotová už několik let.

Ministr financí Andrej Babiš na prohlídce areálu ropných lagun v Ostravě. (17. března 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Stovky milionů korun už zase létají okolo ostravských lagun. Vedení státního podniku Diamo, které má jejich sanaci na starost, počítá s tím, že by likvidace mohla stát ještě další miliardu korun.

Ministr financí Andrej Babiš, který chce ekologickou zakázku převést z dozoru ministerstva průmyslu pod svůj resort, ovšem další zdražování projektu odmítá.

„K tomu, co zbylo, by ještě mělo dojít k navýšení garancí ze strany státu ve výši zhruba jedné miliardy korun,“ vypočítával generální ředitel státního podniku Diamo Tomáš Rychtařík při úterní prohlídce lagun ministru financí Babišovi potřebné náklady na sanaci.

Ostravské laguny: Vylovení, odbahnění, vysušení

To, co zbylo, tedy 1,4 miliardy korun, jsou peníze, které stát při sanaci ještě nevyčerpal. K nim by měly podle ředitele přibýt další peníze, určené na vytěžení zbylých kalů, sanaci zemin a vyčištění spodních vod.

Babiš: Staré smlouvy ukončit

Pro svůj odhad dalších nákladů ovšem generální ředitel příliš pochopení nenašel.

„Co byste tady s těmi penězi dělali? Kde jsou ty peníze, které sem už šly? Před jedenácti lety vznikla nějaká smlouva, ale dodavatel své závazky nesplnil. Je proto nutné staré smlouvy ukončit a zahájit nové, transparentní řízení. Potom by se nám určitě podařilo snížit také cenu zakázky,“ reagoval na požadavek Andrej Babiš.

Tomáš Rychtařík ale odmítá, že by se při sanaci lagun nakládalo s financemi nehospodárně. „Za ty peníze se tady už sedm let čistí spodní vody a vyvezlo se 200 tisíc tun kalů. Je proto subjektivní hodnotit, jestli se utratilo hodně, nebo málo.“

Termín dokončení sanace ropných lagun, který byl už několikrát posunut, je zatím naplánován na rok 2023.

„Pokud se nebudou rušit soutěže, zvládneme všechno podle termínu. Pokud ale dojde k jejich ukončení, harmonogram počítající s rokem 2023 nebude možné dodržet,“ oponoval Tomáš Rychtařík.

Možnost, že by se výběrová řízení na zbylé práce potřebné k dokončení čištění lagun přerušila, ale naznačují snahy ministerstva financí získat nad sanacemi kontrolu. Zatím má totiž dozor nad lagunami ministerstvo průmyslu, pod které spadá také Diamo.

Surovinu už nelze pálit

„My děláme 248 ekologických zakázek, Diamo pouze jednu, což je nesmysl. Ministerstvo financí má aparát, který tyto zakázky provádí,“ vysvětlil Andrej Babiš.

„V současnosti probíhá soutěž na odstranění kalů. Bylo osloveno posledních pět firem, aby podaly své nabídky. Předpokládám, že v listopadu bychom mohli podepsat smlouvu na odstranění,“ sdělil Tomáš Rychtařík.

Všech pět firem podle jeho informací počítá při vytěžení kalů s obdobným způsobem, jaký probíhal doposud. Tedy s jejich zavápněním a následným promícháním s uhlím. Jedinou změnou je, že výslednou směs už nebude možné prodávat jako palivo, ale bude s ní nutné nakládat podle zákona o odpadech. „Ale všech pět oslovených firem má smlouvy na následnou likvidaci,“ dodal Tomáš Rychtařík.







Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.