Většina ostravských tramvají ve středu nevyjede.

Většina ostravských tramvají ve středu nevyjede. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Rozhodnuto. Ostravu čeká stávka, tramvaje pojedou v nedělním režimu

  • 35
Ostravu ve středu čeká začátek časově neomezené stávky pracovníků dopravního podniku. jestli to pro moravskoslezskou metropoli bude znamenat dopravní kolaps, nebo "jen" navýšení automobilové dopravy, není zatím jasné. Tramvaje a autobusy by měly jezdit podle nedělního jízdního řádu.

Zaměstnanci dopravního podniku se totiž rozhodli stávkovat za vyšší mzdy. "Se zaměstnavatelem jsme se nedohodli na navýšení mezd a nepodepsali kolektivní smlouvu, proto jdeme do stávky," sdělil v úterý odpoledne definitivní stanovisko předseda odborové organizace dopravního podniku Ivo Protivínský.

Uvedl, že stávka začne úderem půlnoci a potrvá tak dlouho, dokud se obě strany nedohodnou.

To, že se nepodařilo najít shodu v otázce navýšení mezd, potvrdili také zástupci vedení Dopravního podniku Ostrava a města, které je zřizovatelem firmy.

Manažeři a politik se ještě snažili dopraváky přesvědčit

Ještě dnes navíc ředitel podniku a náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč objížděli jednotlivé provozovny dopravního podniku a snažili se zaměstnance přesvědčit, aby nestávkovali. Diskuse byla bouřlivá.

"Představitelé podniku i města argumentovali, že na navýšení mezd nejsou peníze. Ale proč se v tom případě pořádají v Ostravě akce typu smog, za které už město vyhodilo 20 milionů korun, nebo proč se v době krize musela měnit loga všech příspěvkových organizací města, aby se tam za spoustu peněz připsaly tři vykřičníky...? To lidi ještě víc naštvalo a většina je odhodlaná do stávky jít," tvrdí odborář Protivínský.

Zatím se neví, kolik řidičů bude stávkovat

Kolik ze zhruba dvou tisíc zaměstnanců ostravského dopravního podniku a především kolik z téměř tisícovky řidičů dnes začne skutečně stávkovat, to včera ještě nikdo přesně nevěděl.

"Zjistíme to až ráno, při nástupu řidičů na směnu," potvrdil mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Dodal také, že podle předběžných informací by měly trolejbusy jezdit bez omezení, autobusy jako o víkendu a tramvaje podle nedělního jízdního řádu. "Máme spočítáno, že k zajištění tohoto omezeného režimu by nám stačilo 370 řidičů. Kromě stálých zaměstnanců nám pomohou důchodci, kteří u nás jezdí brigádně, a také úředníci, kteří mají potřebná řidičská oprávnění," dodal.

Délka protestu? Možné je vše, záleží na dohodě

Dopravní podnik Ostrava zaměstnává mezi řidiči několik desítek brigádníků z řad důchodců nebo vlastních zaměstnanců, kteří vykonávají jinou práci, ale jezdí na vedlejší pracovní činnost. I mezi nimi ale budou stávkující.

"Jsem řidička už 17 let a nikdy jsem nestávkovala, ale tentokrát budu a doufám, že to bude mít efekt," říká pětapadesátiletá Jarmila Řezníčková, místopředsedkyně odborů, která teď jezdí jen brigádně. "Jsem členka dílenského výboru v tramvajové vozovně Křivá v Moravské Ostravě, většina z tamních řidičů nevyjede," dodala.

Jiná by měla být situace například v tramvajové vozovně v Porubě nebo v trolejbusové provozovně v centru města - tam odbory stávku příliš aktivně nepodpořily.

Jak dlouho by měla stávka trvat, zatím nikdo neví. "Vedení podniku je připraveno s odboráři dál jednat, můžeme společně hledat zdroje pro navýšení mezd," říká mluvčí firmy Albrecht.