Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozšíření vědeckého parku štve část Porubanů. Bojí se ztráty zeleně

  12:30aktualizováno  12:30
Souhlas ostravského obvodu Poruba, který kývl na první fázi rozšíření vědecko-technologického parku u rekreační oblasti Myslivna, rozzlobil mnohé místní. Ač v počátcích výstavba nezasáhne les, lidé míní, že později se tak stane.

Vědecko-technologický park v Ostravě-Porubě se může rozšířit, územní spory skončily. | foto: Archiv MF DNES

Tenhle park Ostrava potřebuje. Na plochu se stromy a jezírky přitom zapomeňte. Tady jde o vědecko-technologický park (VTP), respektive o jeho rozšíření, které podle vedení města v budoucnu přinese mimo jiné nová, žádaná pracovní místa.

Rozšíření VTP

První fáze stavby počítá s využitím asi čtvrtiny území Myslivny bez zásahů do lesa a vyžádá si asi 250 milionů korun. Zhruba 235 milionů by přitom Ostrava měla získat od státu. Jde o peníze, jež ušetřila při výstavbě průmyslové zóny Mošnov. Pracovní místa jsou nutná, lidé ale nechtějí přijít o rekreační území

Když přitom nedávno Poruba změnila dosavadní odmítavý postoj a kývla na zvětšení VTP na dnes zelené území poblíž Myslivny - což přitom provázela i změna statutu města, které si pro příště vyhradilo možnost rozhodovat o umístění strategických veřejně prospěšných staveb - u řady Porubanů to vzbudilo rozhořčení.

To nesouviselo jen se souhlasem Poruby s první fází rozšíření parku, která zahrne položení sítí na poli a dle lidí otevře cestu i k budoucím zásahům do zeleně, ale třeba i s kompenzacemi slíbenými obvodu městem. To Porubě za souhlas s rozšířením VTP nabídlo pomoc při zpracování podkladů pro přesun vozovny tramvají či při dostavbě takzvaného Severního spoje, jenž ulehčí Porubě od aut.

"Vozovnu by mohl nahradit centrální park"

"Starosta Poruby sice říká, jak souhlas s rozšířením VTP výhodně 'vyhandloval', nicméně sama Poruba před lety odmítla stavbu Severního spoje a u vozovny se nikdo ani slovem dosud nezmínil, kam by se mohla přesunout a zda by investice byla vůbec reálná," zpochybnil význam kompenzací jeden ze čtenářů serveru iDNES.cz.

Mluvčí Poruby Martin Otipka ale říká, že kompenzace význam mají. Pomohou podle něj lokálně vylepšit životní prostředí v obvodu.

"Přesunutím vozovny by Poruba získala velmi cenné území, které by mohla využít k rozvoji. Na místě by mohl vzniknout třeba centrální park, který Porubě schází," uvedl Martin Otipka, podle něhož Poruba vždy podporovala i stavbu Severního spoje, z nějž zbývá dobudovat jen několik kilometrů. Dostavbu by měla urychlit právě slíbená pomoc města, která usnadní vyjednávání se státem i krajem.

Jak také čtenář iDNES.cz, který nechtěl zveřejnit jméno, říká, vadí mu, že třeba rozšíření VTP směrem k Myslivně a s ním související změna územního plánu, v němž se už loni v červnu plochy pro zeleň změnily v území pro občanskou vybavenost, proběhly tiše, aniž lidé dostali prostor k vyjádření.

Na to však reaguje mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská. "Způsob projednání změny územního plánu je stanoven stavebním zákonem a jeho součástí je i projednání s obyvateli," uvádí mluvčí.

Také podle Petra Jančíka, zastupitele Ostravy, který bydlí v Porubě, je rozšíření VTP mezi obyvateli značně třaskavým tématem. A bude jím zřejmě i nadále. "Vědecký park měl vzniknout za kolejemi VŠB u ulice Opavská, ne na území Myslivny, kam Porubané chodí na procházky, na kolo či na běžky," míní Petr Jančík. S jiným umístěním ale nyní město nepočítá.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.