Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ŘSD oplotí dálnice a rychlostní silnice. Konečně, říkají myslivci

  7:56aktualizováno  7:56
Sražené zvěře by už na důležitých silnicích mělo být méně. Ředitelství silnic a dálnic totiž chce podél frekventovaných cest natáhnout desítky kilometrů plotu.
Na dálnicích i rychlostních silnicích umírají stovky zvířat. (ilustrační snímek)

Na dálnicích i rychlostních silnicích umírají stovky zvířat. (ilustrační snímek) | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Když se před pěti lety otevřel poslední dostavěný úsek dálnice D1 mezi Bělotínem na Přerovsku a Bílovcem na Novojičínsku, myslivci si zoufali.

„Bylo to děsivé. Na kilometru jsem tehdy našel sražených čtrnáct kusů srnčí zvěře. A situace není o moc lepší ani nyní, často jezdíme s policií k nehodám,“ vzpomenul Ladislav Raffai, předseda myslivců na Novojičínsku.

To by mělo být brzy minulostí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hodlá obehnat ploty takřka všechny dálnice a silnice pro motorová vozidla. V Moravskoslezském kraji se to týká dálnice D1, silnice R48 mezi Novým Jičínem, Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, silnice R56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem a části komunikace I/11 mezi Českým Těšínem a Mosty u Jablunkova.

Harmonogram se ještě chystá

„Projekt se týká celé republiky, ale na Moravskoslezský kraj nezapomeneme. Nyní zjišťujeme, které úseky by měly ploty dostat nejdříve,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ve státní dopravní firmě nyní pracovník určený pro projekty spojené se životním prostředím získává od mysliveckých sdružení informace, na kterých místech zvěř přechází nejčastěji.

Ploty se už začínají stavět například okolo D1 na Vysočině. „Kdy dojde i na Ostravsko, nevíme, konečný harmonogram zatím není hotov. Financí ale bude dostatek. Kromě evropských dotací máme prostředky i od Státního fondu dopravní infrastruktury,“ přiblížil mluvčí ŘSD.

Podle předsedy novojičínského okresního mysliveckého spolku Ladislava Raffaie by se ploty měly objevit v celé délce rychlostní silnice od Bělotína až po Frýdek-Místek.

Zvěř kvůli dálnici zvyky nemění

„A pochopitelně i podél dálnice. Ostatně před pár dny jsem na Ministerstvo dopravy posílal požadavek na oplocení úseku od mostu z Pustějova na Kujavy (mezi Bílovcem a Fulnekem - pozn. red.) dále směrem k Bělotínu. Nevím, jak se mohla dálnice otevřít, aniž by měla zábrany pro zvěř,“ poznamenal.

Právě dálnice i R48 totiž stojí v cestě při migraci zvířat z Beskyd do Jeseníků a naopak. „Zvěř tam byla zvyklá chodit stovky let a kvůli tomu, že si lidé postaví dálnici, to nezmění,“ vysvětlil myslivec.

Vzpomenul i rychlostní silnici v úseku u Starého Jičína. „Nedávno tam auto trefilo jelena. Střety jsou nebezpečné pro obě strany. Ploty tak nepřímo ochrání i lidi v autech.“

Jakub Michalský jezdí po moravskoslezských silnicích pravidelně. Před rokem mu do cesty vběhl divočák. „Dopadlo to špatně pro něj i mé auto. Takže ploty ano a co nejdříve. Pokud je pak někdo neukradne,“ reagoval na zprávu o plánech ŘSD.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.