Od chvíle, kdy boural Lauda, vzhlíží k Ferrari. Teď jich má plný obývák

  • 13
Obývák Milana Pauluse vypadá jako svatyně. Dominuje mu červená barva a nápisy Ferrari. Na zdi visí čtyři desítky papírových modelů závodních formulí. Domů se mu na ni chodí dívat i cizí lidé.

„Jste nadšenec,“ říkám po vstupu do bytu. „Spíš blázen,“ reaguje se smíchem Karviňák, který je majitelem nevšední sbírky. Od roku 2008 vytvořil Milan Paulus 42 papírových modelů vozů Ferrari v měřítku 1:6.

Jak říká, je to unikát, který nemá obdoby jak v Česku, tak ve světě. Takto rozsáhlou sbírkou v takto velkém měřítku nedisponuje nikdo jiný. Jeho snažení se navíc brzy dostane do České knihy rekordů. Na svých stránkách už to potvrdila Agentura Dobrý den, která rekordy registruje. „A jakmile vyřeším všechny formální náležitosti, tak se snad zapíšu i do Guinnessovy knihy rekordů,“ podotýká muž.

Jeho láska k vozům Ferrari vznikla daleko dřív než v roce 2008. Ono památné datum Milan Paulus nikdy nezapomene.

„Bylo to 1. srpna 1976. Tenkrát naboural Niki Lauda, který byl a stále je pro mě obrovskou ikonou. Všude se tenkrát psalo, že mu zachránilo život jeho robustní Ferrari,“ vysvětluje modelář.

Jelikož se od dvanácti věnoval modelářství, spojil své dvě vášně dohromady a výsledkem je unikátní sbírka. Za každým modelem, který visí na zdi tohoto nadšence, stojí dlouhé měsíce práce. Každodenní práce. „Vrátím se ze zaměstnání, najím se a jdu na to. Každý den věnuji modelům několik hodin, o víkendu pak ještě více času,“ podotkl Milan Paulus.

Nejdůležitější vůz jej ještě čeká

Při tvorbě modelů používá špejle, kabely či rybářské vlasce. Minimálně devadesát procent ale musí tvořit papír. Taková jsou kritéria, pokud chce člověk uspět na soutěži. „Támhle mám jeden průhledný model, ale ten by mi už na soutěži neprošel kvůli umělým dílům,“ ukazuje na jeden ze skvostů své sbírky.

Nejvíce je u svých modelů pyšný na kola. „Lidi mi nechtějí věřit, že je to komplet z papíru,“ říká modelář, který nechce k jejich výrobě příliš prozrazovat. „Je to top secret,“ směje se. Každý další model chce mít lepší než ten předchozí. „A snad se mi to i daří. Ono to je opravdu o zkušenostech a ty člověk nasbírá časem. Takže když se dívám na některé své starší modely, tak někdy kroutím hlavou,“ říká.

I proto největší výzva stojí teprve před ním. Je to model vozu, se kterým boural Niki Lauda. „Jeho tvorbu jsem si šetřil na později, až to budu opravdu umět,“ vysvětluje své myšlenkové pochody Milan Paulus, který pracuje v karvinských technických službách. „Těm bych chtěl poděkovat za finanční podporu, které se mi od nich dostalo,“ dodává.

Nutností je mít tolerantní manželku

Nejvíce slov díků ale směřuje k manželce. Při pohledu na červený obývák plný vozů a dalších předmětů s logem Ferrari je jasné, že musí mít pro manželovu vášeň obrovské pochopení. „Ona je úžasná, že mi dovoluje to tady mít. Tohle by žádná jiná ženská netolerovala,“ míní Paulus.

Kvůli ní se prý po třiceti letech vrátil do Karviné. „Pracoval jsem dlouhá léta v Plzni jako voják. Ale s manželkou jsem se znal už z dob základky. Je to taková lovestory,“ dodává muž. Sbírka ještě není podle slov Milana Pauluse ani v půlce.

Konečné číslo modelů vozů Ferrari by se mělo zastavit na cifře 102. Okamžitě se nabízí otázka, kde bude mít další desítky modelů vystaveny. I to má ale modelář vymyšlené. „Koupím si několik vitrín a všechny se mi tady hezky vlezou,“ popisuje své další plány.

Na jeho unikátní sbírku se i nadále budou do bytu chodit dívat známí i známí známých... Milan Paulus za to od lidí nic nechce. Jen je požádá o zápis do návštěvní knihy.