Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cena, rychlost i kapacita hrály pro švýcarské tramvaje, říká šéf DPO

  19:34
Ostrava je prvním městem v zemi, které se chystá koupit až 40 tramvají od zahraniční firmy. Dlouho připravovanou soutěž na dodávku středněkapacitních tramvají pro Ostravu vyhrála švýcarská firma Stadler Bussnang AG.

Šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Transakce budí pozornost. Její podrobnosti přibližuje v rozhovoru Daniel Morys, šéf Dopravního podniku Ostrava.

Kolik a jakých tramvají od vítěze Dopravní podnik Ostrava koupí? Už jste podepsali smlouvu?
Jde o 30 až 40 kusů středněkapacitních, nízkopodlažních tramvají vybavených klimatizací. Předminulý týden skončila elektronická aukce, které se kromě švýcarské firmy Stadler Bussnang AG zúčastnily Krnovské opravny a strojírny. Minulý týden představenstvo Dopravního podniku Ostrava vyhodnotilo jako vítěznou nabídku Švýcarů. Nyní běží lhůta 15 kalendářních dnů, kdy může poražený podat námitky. Pokud nepodá, ve druhé polovině prosince podepíšeme smlouvu.

Rozhodla pouze cena?
Výsledná cena 27,2 milionu korun za jeden vůz nás příjemně překvapila. V součtu jde o 1,088 miliardy korun (bez DPH) za 40 vozů, což je o 300 milionů méně, než jsme předpokládali. Ale cenové nabídky od obou firem byly srovnatelné. Ve finále rozhodla technická kritéria.

V čem jsou švýcarské vozy lepší?
Zmíním tři hlavní parametry: vyšší rychlost, kapacita a počet dveří. Zatímco tramvaj EVO od krnovské firmy může jet maximálně rychlostí 70 kilometrů za hodinu, švýcarská až 80 kilometrů. Česká tramvaj pojme přes 160 cestujících a má troje dveře. Švýcarská pojme až 188 lidí a má čtvery dveře, takže větší počet cestujících nastoupí rychleji.

Tramvaj zvaná Metelitsa z dílny Stadleru, s kterou firma nedávno uspěla v soutěži pro ruský Petrohrad. Podobná by mohla jezdit v Ostravě.

Bude to první velká dodávka tramvají z ciziny. Někdo tleská, jiní kritizují, že nedostaly přednost domácí firmy. Co říkáte vy?
Jsem rád, že se podařilo vysoutěžit zahraniční tramvaje. Ostrava získá pro svůj provoz novou švýcarskou kvalitu, která přinese cestujícím vyšší komfort, například nižší hlučnost, klimatizaci, plnou nízkopodlažnost a další výhodné parametry. Jednou z vychytávek jsou třeba USB konektory, takže lidé si budou moci dobíjet své mobilní telefony. Navíc jde o tramvaj, která už se osvědčila na různých místech Evropy. Kdežto EVO je první česká středněkapacitní tramvaj, která se teprve testuje. Jedna jezdí v Liberci.

Kdy se Ostrava těch vozů dočká?
Pokud podepíšeme smlouvu, firma je začne vyrábět příští rok a pokračovat bude i v dalším roce. První vozy by měly vyjet na naše koleje už v roce 2018. Zatím jich chceme odebrat 30. Ale máme opci i na dalších 10 kusů. O nich rozhodneme až později, podle situace a potřeb.

Už je jasné, zda se budou vozy vyrábět ve Švýcarsku, či Bělorusku? Spekuluje se i o Ostravě.
Nemohu mluvit za firmu Stadler, která dodává tramvaje do celé Evropy. Má pobočku v Bělorusku, Polsku, ale má i projekční a obchodní tým v Praze. Nepochybuji, že kvůli logistice a nákladům nebude chtít vyrábět moc daleko od místa, kam bude tramvaje dodávat.

Znamená to, že by mohly švýcarské tramvaje vznikat přímo v ostravské firmě Ekova?
Až uzavřeme smlouvu, pokusíme se domluvit spolupráci. Ekova je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který patří městu. Je v našem zájmu vyjednat, aby měla možnost se na výrobě podílet.

Proč Ostrava rovnou nezadala zakázku Ekově? Vydělala by na tom: kromě nových tramvají za dotace by místní lidé měli práci, mzdy a odváděli by tu daně.
To není možné z několika důvodů. Ekova totiž nevyrábí jen pro náš dopravní podnik. Většinu svých tržeb má naopak za zakázky pro jiné firmy. Znamená to, že přímá zakázka města by byla nedovolenou veřejnou podporou – narušila by rovné podmínky na trhu. Ale ani kdyby to bylo možné, Ekova takové tramvaje vyrobit neumí. Pro nás zajišťuje hlavně těžkou údržbu, tedy opravy. Dokáže také tramvaje dobře vybavit a vystrojit, tedy finalizovat, ale neumí vyrobit hrubou konstrukci. Výroba karosérie a podvozku je práce pro těžké strojírenství. Ekova na to nemá prostory ani podmínky, zaměřuje se na lehké strojírenství.

Krnovské opravny a strojírny ty možnosti ale mají. Proč do toho nešly společně s Ekovou? A proč se nepřihlásilo více firem?
V tom spojení by mohl být střet zájmů. Specifikace nových tramvají byla tentokrát natolik otevřená, že dala šanci mnoha dodavatelům. Další české firmy se nehlásily hlavně proto, že takové tramvaje nedělají. Středněkapacitní vozy jsou specifikem Ostravy. I u nás jde o novinku. Dřív tu jezdily buď velké, nebo malé vozy, které se spojovaly, což je nevýhodné. Jak už jsem zmínil, Krnovské opravny a strojírny teprve testují nově vyvinutý typ středněkapacitní tramvaje. Další česká firma, která přichází v úvahu, má potíže. Tak velkou zakázku by momentálně nezvládla. A zahraniční firmy se zřejmě nehlásily proto, že nemají volné výrobní kapacity.

Daniel Morys

Devětatřicetiletý Daniel Morys nahradil 16. září Romana Kadlučku ve funkci předsedy představenstva (ředitele) Dopravního podniku Ostrava.

Do té doby byl od roku 2012 generálním ředitelem a jednatelem společnosti ČEZ Energetické služby. Ve stejné společnosti zastával manažerské pozice už od roku 2008. Předtím pracoval v ČEZ Logistice, Severomoravské energetice a dalších dvou společnostech.

A není to spíš kvůli údajně zmanipulovaným zakázkám v minulosti? Zástupci firmy Stadler na jaře mému kolegovi tvrdili, že se hlásit nebudou. Až později se nechali přesvědčit, že to má smysl.
I to je možné. Jsem v Dopravním podniku krátce, ale slyšel jsem, že firmu Stadler přesvědčoval k účasti ostravský radní pro dopravu a další lidé. Jestliže ještě před výběrovým řízením stimulovali trh, aby vytvořili konkurenční prostředí, tak to byla jejich velmi dobrá práce. Díky tomu soutěž proběhla férově, cena dopadla nad očekávání, Ostrava získá moderní tramvaje, které nutně potřebuje, a navíc se možná bude podílet i na jejich kompletaci.

Takže zakázku neovlivnil žádný lobbista? Víte, že soud začne v pondělí řešit kauzu Martina Dědice, který podle žalobce dostal v minulosti úplatky za tramvaje pro Ostravu od dodavatele, skoro milion za jednu?
Znám to jen z doslechu. Osobně žádné tlaky nebo vlivy necítím. Podnikli jsme opatření, aby ani žádné nenastaly. Myslím si ale, že ve skutečnosti neměl Martin Dědic v DPO takový vliv, jak se říká. Jen se na trhu snažil vytvářet dojem, že ho má, a mnozí lidé mu to baštili.

Nic takového teď nehrozí?
Určitě ne. Přicházím s tím, že změním firemní kulturu tak, aby do soutěží nemohly zasahovat vlivy zvenčí, aby dopraváci byli opět hrdí na své řemeslo, ale naším středobodem byli cestující. Jejich spokojenost budeme měřit pomocí průzkumů. Mým cílem je vrátit DPO sebevědomí a vybudovat z něj nejmodernější dopravní podnik v zemi.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Na Pustevny i na Bílou, z Novojičínska do Beskyd opět vyjely cyklobusy

2. května 2024  16:39

Poprvé v letošní sezoně vyrazily ve středu z Novojičínska cyklobusy do Beskyd. Lidé i se svými koly...

Třetí vítkovský žhář žádá o podmínečné propuštění, odseděl si patnáct let

2. května 2024  14:59

Jaromír Lukeš odsouzený k výjimečnému dvaadvacetiletému trestu za žhářský útok ve Vítkově požádal o...

V domech praskají kvůli bobtnající strusce podlahy i stěny, nájemníci musí pryč

2. května 2024  13:06

Nájemníci domů v ostravské ulici Dr. Šavrdy zažili nečekaný šok. Mají sice s radnicí tamního obvodu...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...