Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Silničářům na Ostravsku dochází sůl a další nemají. Začnou štěrkovat

  • 1
Ostravsku hrozí, že brzy spotřebuje letošní zásoby posypové soli, další rezervy ale silničáři už nesehnali. Krajští radní proto rozhodli, že se na méně frekventované silnice bude místo soli sypat štěrk.

Letos krajští silničáři objednali pro silnice prvních, druhých a třetích tříd více než 31 tisíc tun posypové soli. Jenže už v polovině zimy bylo využito 16,5 tun, přičemž nikdo neví, jak dlouho bude na silnicích hlavně v horských a podhorských oblastech ležet sníh, případě jak často vozovky pokryje náledí.

Oproti minulé zimy byla zásoba soli navýšena o více než pět tisíc tun. "Přesto existuje velký předpoklad, že nebude stačit. Přitom žádná z firem není schopna požadované soli zajistit," uvedla mluvčí krajského úřadu Šárka Vlčková.

Řidiči se nouzi diví, ale štěrk prý zvládnou

Radní proto rozhodli, že na méně využívané silnice budou jezdit sypače se štěrkem. "Na takzvaný inertní posyp bude převedeno 217 kilometrů krajských silnic. Opatření s posypem štěrku místo soli se nebude týkat velkých měst jako například Ostrava, Frýdek-Místek, Nový Jičín, Opava, Bohumín, Karviná," dodala Vlčková.

Názory řidičů se různí, většinu oslovených ale překvapuje, že kraj má se solí nouzi. "Sice zima začala docela brzy a byla tuhá, ale nyní už je nějaký čas docela mírná," uvedl profesionální řidič Vladimír Marek z Nového Jičína, který sice sůl všude na vozovkách nemá moc rád, nicméně říká, že někde je naprosto nezbytná.

"Pokud bude zima dlouhá jako vloni, tak nastane problém. A my se bez solení vrátíme se o čtyřicet let zpátky, jenže se současnou hustotou dopravy," uznal Marek.

Jaký posyp je pro silnice a dopravu vhodnější?

celkem hlasů: 2559

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 10. února 2011. Anketa je uzavřena.

Každý má výhody i nevýhody
Každý má výhody i nevýhody 681
Štěrk
Štěrk 644
Sůl
Sůl 636
Je mi to jedno
Je mi to jedno 598

Naopak Tomáši Mokrohajskému z Ostravy štěrk nevadí. "Sůl je sice účinná, ale jen pokud není velký mráz. Ale jinak žere boty i karosérie. Kdo umí jezdit a neblázní, tak tomu štěrk nevadí," konstatoval.

Kraj se stará o 3 051 kilometrů silnic, jeden kalamitní den přijde na šest milionů korun.