Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Ožana, MAFRA, MAFRA

Přeměna „silnice smrti“ v dálnici omezí jízdu z Příbora do Nového Jičína

  • 9
Nejméně do roku 2020 by se měli řidiči raději vyhýbat silnici mezi Novým Jičínem a Příborem. Provoz na ní totiž omezí stavba dálnice.

Provoz v jednom pruhu, objížďky, uzavírky. To všechno čeká v příštích letech řidiče na silnici I/48, která se po naplánovaných úpravách a dostavbách promění v dálnici D/48. „Potřeba přestavby silnice na dálnici je nezbytná z důvodu zvýšení bezpečnosti, komfortu jízdy a snížení času dojezdu,“ řekl při slavnostním zahájení stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Po dokončení, plánovaném na prosinec roku 2020, by tak kraj měl získat za dvě miliardy další, 11,5 kilometru dlouhý dálniční úsek vedoucí od Rybí až do Rychaltic. Odtud už je, až po Frýdek-Místek, dálnice v provozu.

Jedním z hlavních důvodů pro totální přestavbu silnice na dálnici je její nebezpečnost. Úsek silnice mezi Příborem a Novým Jičínem totiž v uplynulých letech získal nechvalné přízvisko „silnice smrti“.

Počet tragických nehod zde poklesl až po namontování středových lanových svodidel. Ani ta ale nejsou zcela bezpečná.

„V současnosti se jedná o jeden z nejnebezpečnějších úseků silnic prvních tříd, kde byla řada tragických nehod. Od roku 2004 zde zahynulo devět lidí, napočítali jsme tady 345 nehod,“ vyčíslil tragické důsledky nehod Kroupa.

Řečeno ve zkratce, stávající, sice čtyřproudá, ale úzká silnice se rozšíří na 25 metrů tak, aby mezi oběma směry mohl vzniknout středový pruh se svodidly.

Stavět se bude tři a půl roku

„Při přestavbě úseku bude mimo jiné doplněn střední dělicí pruh, budou osazeny svodidla vyšší zádržné úrovně, dojde k úpravě povrchů a vodorovného dopravního značení. Ze silnice I/48 se tak stane plnohodnotný dálniční úsek“, přidal další detaily generální ředitel ŘSD.

Vše má být hotovo na konci roku 2020. „Tři a půl roku je dlouhá doba, ale bude se stavět za provozu, budou různé objížďky,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

V letošním roce by se stavba vlastního provozu na silnici ještě neměla výrazněji dotknout, budou se budovat převážně objízdné trasy. Na ně by měla být svedena doprava v místech, kde při modernizaci nepůjde využít ani jeden pruh na stávající silnici.

„Po dokončení stavby zde tyto objízdné trasy zůstanou, budou je moci využívat místní obyvatelé,“ vysvětlil Jan Kroupa. Po dostavbě dálnice totiž některé současné křižovatky zaniknou a obyvatelé obcí okolo ní budou muset jezdit po nových trasách.

Řidiči musí počítat s uzavírkami

V příštím roce se už ale řidiči uzavírkám nevyhnou. „Plán je, že tranzit povedeme po dálnici D1, budeme jej tam odklánět,“ prozradil Ťok.

Jak konkrétně budou jednotlivé uzavírky načasovány se ale ukáže až podle postupu stavby.

„Situaci nám komplikuje i fakt, že nejde jen o rozšíření silnice na jedné straně po celé délce, ale rozšiřovat budeme různě, stejně tak i některé mosty jen rozšíříme, jiné postavíme úplně nové,“ dodal Kroupa. Stavba dálnice ovlivní i dopravu v nedalekém Příboře. Část dopravy totiž bude v některých případech svedena do města.

„Víme, jací jsou řidiči, takže tušíme, že větší provoz ve městě, i přes vybudování obslužných komunikací, bude,“ komentovala začátek stavby Dana Forišková, místostarostka Příbora.

Na stavbu dálnice navazuje i dostavba obchvatu Příbora a jeho napojení na silnici směřující do Mošnova přes Prchalov, pod nímž povede tunelem.