V Bohumíně stojí vlaky. Cestujícím dopravce zajišťuje náhradní dopravy.

V Bohumíně stojí vlaky. Cestujícím dopravce zajišťuje náhradní dopravy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vydržte, pojede autobus, slyšeli lidé v Bohumíně. Někdo raději volil taxi

  • 9
Desítky cestujících čekaly dopoledne na bohumínském nádraží na náhradní spoj, který by je dovezl tam, kam se chtěly původně dostat vlakem. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského by se část vlaků mohla na nádraží po požáru vrátit v pátek, možná i ve čtvrtek večer.

Ač se zaměstnanci Českých drah oranžových vestách snažili situaci od rána organizovat, občas sklouzávala do chaosu.

Zmateně si například připadal Jerzy z polské Ratiboře, který se chtěl z Bohumína vydat na cestu za známými do Vídně. „Netušil jsem, že tady byl nějaký požár. A teď se nějak potřebuju dostat do Ostravy a nevím jak,“ řekl krátce před desátou.

Požár vyřadil z provozu stanici Bohumín, důležitá trať stojí

Pro něj důležitý vlak odjížděl z Ostravy v 10:52. „To máte ještě hodinu. To vydržte, nějaký autobus do Ostravy mezitím určitě přijede,“ říkal mu jeden z mužů v oranžových vestách.

Nikdo ale v tu chvíli nebyl schopen říct, v kolik hodin náhradní autobus přijede. Polák raději sedl do taxíku a vyrazil do Ostravy sám.

Drobná zpoždění nabrali i další cestující. „Jsem profesor a v 10 hodin mám zkoušet studenty v Ostravě, “ svěřil se před tři čtvrtě na deset další muž.

Autobusy se u nádraží střídají zhruba v desetiminutových intervalech. Jezdí do Ostravy, Karviné, Českého Těšína, Dětmarovic, a na další místa. Naopak do Bohumína přivážejí další autobusy ty, kteří měli stanici jako cílovou zastávku a vlakem dojeli jen na ostravské hlavní nádraží.

Mezitím opodál za páskami vyšetřovatelé zjišťují, co se stalo. „Vzhledem k rozsahu požáru a jeho škodě, která se šplhá ke stu milionům korun, očekávám, že vyšetřování potrvá až týdny,“ řekl na místě mluvčí krajských hasičů Petr Kůdela.

Policie případ vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti.

Na nádraží hořely rozvaděče, rozvody a zabezpečovací zařízení. Při požáru nebyl nikdo zraněn, ale škoda zřejmě přesáhne sto milionů korun. Shořelý systém byl moderní technologií z roku 2005 a bude se muset vybudovat znovu, což potrvá měsíce.

„V tuhle chvíli máme uzamčeny výhybky tak, aby situace byla naprosto bezpečná a Bohumínem se dalo v nějakém nouzovém režimu projíždět aspoň po části kolejí. Toho využívají dopravci k tomu, že vyprošťují soupravy, které tam kvůli požáru v noci zůstaly stát,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Požár uvěznil i dvě pendolina

Českým drahám požár uvěznil v Bohumíně dvě pendolina, místo nich zatím jezdí elefanty. Kromě souprav Českých drah v Bohumíně uvázl i LEO express. Odvezení těchto vlaků Ptačinský předpokládá ještě během čtvrtka.

„Potom začne najíždět regionální doprava v kombinaci s náhradními autobusy tak, aby se život vrátil co nejrychleji aspoň částečně do normálu,“ řekl Ptačinský.

Nádražím by pak měly projíždět i mezinárodní expresy do Polska. Průjezdné by měly být dvě koleje. Nyní se pracuje na provizorní technologii, která by nahradila shořelý systém. Širší zprovoznění nádraží je ale otázkou dnů až týdnů.

Nyní rychlíky ve směru na Prahu či Brno místo z Bohumína vyjíždějí z Ostravy - hlavního nádraží. Na autobusy, které jedou z Bohumína, ale nečekají. Cestující, kteří pojedou náhradní dopravou, musejí počítat s tím, že cesta po silnici je delší, a měli by proto vyjet s větším předstihem.

Expresy ve směru na Slovensko a ze Slovenska jezdí odklonem přes Havířov, vlaky do Polska a z Polska stejně jako nákladní doprava odklonem přes Chalupki. Vlaky mohou mít kvůli výluce zpoždění.

,