ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Školáci měří čistotu ovzduší. Filtr bývá šedý, někdy i černý

  • 0
Školáci několika moravskoslezských a polských základních škol se zapojili do projektu Ovzduší bez hranic. Monitorují stav ovzduší a díky tomu si uvědomují, že špatná kvalita životního prostředí je v regionu stále problém.

Mezi čtyřmi školami z české strany hranice je také bohumínská Základní škola na třídě Edvarda Beneše.

„Zkušenost s monitoringem v praxi je pro žáky velice zajímavá. Získali jsme speciální přístroj v hodnotě přibližně sto tisíc korun, který umí měřit kvalitu ovzduší. Žáci do něj vloží bílý čistý filtr, který po čtyřiadvaceti hodinách vyjmou. Ten pak často bývá šedý – a někdy i černý, podle toho jaké jsou rozptylové podmínky. Základní naměřené hodnoty jsou pak žáci schopni kontrolovat si na speciálním tabletu,“ vysvětlila ředitelka školy Barbora Bolcarovičová.

Prachová částice pocházející z těžkého průmyslu pod mikroskopem.

Vzorky následně putují do ostravské laboratoře Vysoké školy báňské, kde naměřené výsledky už vyhodnocují odborníci. Data z monitoringu jsou pak zveřejněna na stránkách projektu i-air.eu. „Tady pak žáci sledují například grafy výsledků a mohou je porovnávat také s hodnotami naměřenými v jiných školách,“ popsala ředitelka bohumínské školy.

Žáci měří prachové částice PM10 hlavně ve dvoře školy. „Už jsme ale přístroj vzali například do školy v přírodě do Jeseníků, kde naši žáci mohli vidět, jak se zabarvení filtru liší a o kolik je v Bohumíně vzduch horší,“ pokračovala ředitelka, podle které je největším přínosem projektu zvýšení ekologického povědomí dětí.

„Vědí, že existují prachové částice a že kvalitu vzduchu ovlivňuje doprava, průmysl, lokální topeniště i proudění ze sousedního Polska. Povídají si o tom doma s rodiči a samy se pak například zajímají o to, čím se u nich doma topí a jaký dopad to následně na ovzduší má,“ dodala ředitelka.

Do programu se zapojily také školy v Karviné, Třinci a Českém Těšíně. V Polsku se na projektu podílí například lyceum v polském Těšíně nebo škola v Pielgrzymowicích.