Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavná Tatra 603 slaví výročí. Před šedesáti lety vyjela do zahraničí

  18:01aktualizováno  18:01
Obyčejným lidem nedostupná, v minulosti označovaná jako papalášská, ale stále krásná. Tatra 603 slaví v těchto dnech malé výročí. Před šedesáti lety vyjel prototyp této kopřivnické limuzíny poprvé za hranice: na přelomu ledna a února roku 1956 tyto vozy reprezentovaly Československý olympijský výbor na zimních olympijských hrát v italském středisku Cortina d’Ampezzo.

První typ aerodynamické krásky Tatra 603. | foto: Archiv Tatry Kopřivnice

Před šedesáti lety vyjel prototyp této kopřivnické limuzíny poprvé za hranice: na přelomu ledna a února roku 1956 tyto vozy reprezentovaly Československý olympijský výbor na zimních olympijských hrát v italském středisku Cortina d’Ampezzo.

„A budily velký rozruch. Nebylo divu. T603 byl posledním aerodynamických vozem v historii automobilky. A opravdu povedeným,“ poznamenal tatrovácký historik Karel Rosenkranz.

Aerodynamická kráska

Zrod automobilu přitom nebyl snadný. Lidové automobily vyráběla škodovka, Tatra měla podle socialistických plánovačů zhotovovat pouze nákladní automobily. Skupinka konstruktérů se přesto dále scházela v Praze a chystala nový osobní vůz.

Mezitím komunisté zjistili, že sovětské volhy jsou pro ministry a ředitele podniků málo, vozy ZIL naopak příliš luxusní. „Vláda proto zadala Tatře výrobu reprezentativního vozu, předchozí utajené přípravy se proto náramně hodily,“ řekl Rosenkranz.

V roce 1955 vznikl prototyp, v roce 1956 vyjely tatrovky do zahraničí a o rok později se začalo s výrobou ověřovací série.

Na zásadní modernizace scházely peníze

Nejprve z kopřivnického a poté z příborského závodu vyjížděly Tatry 603 dalších dvacet let. „Celkem se vyrobilo 20 422 ‚šestsettrojek‘. Postupně se modernizovaly hlavně některé drobnější prvky, například reflektory, na výraznější inovace bohužel nezbývaly peníze,“ vzpomenul někdejší ředitel tatrováckého muzea Rosenkranz.

Historik odmítá hanlivé označení papalášský vůz. „Copak mercedesy, audiny a bavoráky, ve kterých se vozí současní politici, jsou papalášské vozy? To auto za politiku nemůže,“ poznamenal. A T603 dosud patří mezi nejvyhledávanější autoveterány.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výstraha na vysoké teploty a sucho se naplnila. Rekordy ve čtvrtek padly na 120...
Zeleň i propustná dlažba. Města se chystají na změny klimatu

Propustná dlažba, stinná zeleň, citlivé hospodaření s vodou. První města v Moravskoslezském kraji se začínají přizpůsobovat podmínkám, které podle odborníků...  celý článek

Tragická nehoda zablokovala provoz na dálnici D1. Pro raněné přiletěl vrtulník.
Po nehodě na D1 na Novojičínsku zemřeli dva lidé. Dálnice hodiny stála

Při nehodě jednoho osobního a dvou nákladních aut na dálnici D1 na Novojičínsku zemřeli dva lidé. Silnice byla ve směru na Ostravu u Hladkých Životic několik...  celý článek

Dálnice D1 - tunel Klimkovice
Klimkovice se bojí kolon kvůli opravám v tunelu

Asi nejhorší víkend léta čeká Klimkovice na Novojičínsku. V neděli 20. srpna totiž ŘSD uzavře tunel na nedaleké dálnici D1. Loni zde kvůli tomu kolabovala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.