Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavná Tatra 603 slaví výročí. Před šedesáti lety vyjela do zahraničí

  18:01aktualizováno  18:01
Obyčejným lidem nedostupná, v minulosti označovaná jako papalášská, ale stále krásná. Tatra 603 slaví v těchto dnech malé výročí. Před šedesáti lety vyjel prototyp této kopřivnické limuzíny poprvé za hranice: na přelomu ledna a února roku 1956 tyto vozy reprezentovaly Československý olympijský výbor na zimních olympijských hrát v italském středisku Cortina d’Ampezzo.

První typ aerodynamické krásky Tatra 603. | foto: Archiv Tatry Kopřivnice

Před šedesáti lety vyjel prototyp této kopřivnické limuzíny poprvé za hranice: na přelomu ledna a února roku 1956 tyto vozy reprezentovaly Československý olympijský výbor na zimních olympijských hrát v italském středisku Cortina d’Ampezzo.

„A budily velký rozruch. Nebylo divu. T603 byl posledním aerodynamických vozem v historii automobilky. A opravdu povedeným,“ poznamenal tatrovácký historik Karel Rosenkranz.

Aerodynamická kráska

Zrod automobilu přitom nebyl snadný. Lidové automobily vyráběla škodovka, Tatra měla podle socialistických plánovačů zhotovovat pouze nákladní automobily. Skupinka konstruktérů se přesto dále scházela v Praze a chystala nový osobní vůz.

Mezitím komunisté zjistili, že sovětské volhy jsou pro ministry a ředitele podniků málo, vozy ZIL naopak příliš luxusní. „Vláda proto zadala Tatře výrobu reprezentativního vozu, předchozí utajené přípravy se proto náramně hodily,“ řekl Rosenkranz.

V roce 1955 vznikl prototyp, v roce 1956 vyjely tatrovky do zahraničí a o rok později se začalo s výrobou ověřovací série.

Na zásadní modernizace scházely peníze

Nejprve z kopřivnického a poté z příborského závodu vyjížděly Tatry 603 dalších dvacet let. „Celkem se vyrobilo 20 422 ‚šestsettrojek‘. Postupně se modernizovaly hlavně některé drobnější prvky, například reflektory, na výraznější inovace bohužel nezbývaly peníze,“ vzpomenul někdejší ředitel tatrováckého muzea Rosenkranz.

Historik odmítá hanlivé označení papalášský vůz. „Copak mercedesy, audiny a bavoráky, ve kterých se vozí současní politici, jsou papalášské vozy? To auto za politiku nemůže,“ poznamenal. A T603 dosud patří mezi nejvyhledávanější autoveterány.

Autor:






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.