Slovenská strela překonávala rychlostní rekordy, jenže ve stáří už není pojízdná a chřadne. Na místě strojvedoucího ředitel muzea Lumír Kaválek.

Slovenská strela překonávala rychlostní rekordy, jenže ve stáří už není pojízdná a chřadne. Na místě strojvedoucího ředitel muzea Lumír Kaválek. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Muzeum marně čeká na miliony, které by železniční legendu zbavily rzi

  • 24
Nadšenci z Technického muzea v Kopřivnici už delší dobu touží opravit legendární vlak z roku 1936. Takzvaná Slovenská strela sice po jarní očistě prokoukla, potřebovala by ale hlavně zbavit rzi a obnovit interiér i pohon, což by stálo až dvacet milionů korun.

„Ano, generální oprava je hodně zapotřebí, to víme, ale bohužel chybějí nutné miliony korun,“ konstatoval ředitel Technického muzea v Kopřivnici Lumír Kaválek.

Slovenská strela stojí před muzeem pod přístřeškem, který tuto národní kulturní památku před povětrnostními vlivy chrání jen málo.

Nad lakem stále ve větší míře vítězí rez, stav střechy začíná být akutní, obnovu by potřeboval i interiér a pohon.

Jen základní renovace přijde na asi šest milionů korun, kdyby se restaurátoři pustili do Slovenské strely zevrubně, rázem by částka povyskočila na zhruba dvacet milionů.

Vlak, který před 2. světovou válkou předběhl vývoj o mnoho let, patří společnosti Tatra Trucks. Ta loni koupila kopřivnickou automobilku. A s ní i muzeum.

Stávající prioritou však jsou investice do výroby a udržení zaměstnanosti. „V současné době si výdaj na restauračně-konzervátorské práce nemůžeme dovolit. Jakékoliv aktivity na zlepšení stavu vlaku mají naši podporu, ale v době restrukturalizace podniku tato podpora nemůže mít významný finanční rozměr,“ vysvětlil mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek.

Doplnil, že ačkoliv je záchrana firmy na dobré cestě, stále se bojuje o to, aby z Tatry nezůstalo jen muzeum.

Další cestou jsou proto dotace. Před zhruba šesti lety kopřivnické muzeum prohrálo v souboji o podporu s Dolní oblastí Vítkovice.

A s dalšími dotacemi se strela zcela míjí. Když už ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo dotační program pro národní kulturní památky, týkalo se jen nemovitostí.

Navíc dotační programy na období 2014 až 2020, které místo krajů budou spravovat ministerstva, ještě nejsou známy.

„Kdyby se na strelu ani nesáhlo, tak vydrží ještě tak deset let, možná o něco více. Jenže čím později se začne, tím budou náklady vyšší,“ upozornil ředitel muzea Kaválek.