„Tento týden jsme se po dlouhé době potýkali s vyhlášenou smogovou situací a regulací a zjistili jsme, že neumíme pružně zareagovat připravenými opatřeními. To chceme změnit,“ vysvětlil primátor města Tomáš Macura.
Radní pro dopravu i životní prostředí na magistrátu i kraji teď zkusí vyjednat komplexní postup ve smogových situacích.
„Kdybychom vytvořili koridor v centru, do něhož neumožníme autům vjet, vytvoříme tak maximálně dopravní kolaps. Je proto nutné trasy vyřešit v celé aglomeraci. Vlastnictví místních komunikací je různé, takže to musíme koordinovat s krajem, abychom v budoucnu vytvořili model, jak v situacích postupovat. A mohli tak upravit i městské vyhlášky,“ nastínil primátor.
Nízkoemisní zóny posoudí studie
Město se po letech vrací i k projektu takzvaných nízkoemisních zón, kdy auta získají emisní plakety podle toho, jak znečišťují ovzduší, a vjezd by byl omezený. Jak budou fungovat v Ostravě, zatím ale není jasné.
„Zadáváme nyní studii proveditelnosti. Teprve se dohodneme, která auta nakonec do města vpustíme,“ konstatovala náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
S nízkoemisními zónami souvisí i odstavná parkoviště, kde by lidé nechávali auta a do centra pak cestovali městskou hromadnou dopravou. „Taková stanoviště chceme mít v budoucnu u Globusu v Porubě, na Dubině, u Dolní oblasti Vítkovic nebo na Hranečníku,“ vyjmenoval Macura.