Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud se vrátí k železničnímu neštěstí ve Studénce až na podzim

  21:00aktualizováno  21:00
Šest lidí zemřelo, pětadevadesát cestujících bylo zraněno, někteří mají doživotní následky. Železniční tragédie ve Studénce z 8. srpna 2008 patří k nejhorším v historii země, ale ani po téměř pěti letech se nerozhodlo o vinících. A konečný verdikt zřejmě ještě dlouho nepadne. Další přelíčení totiž začne až na podzim.

Havárie ve Studénce patří k největším železničním tragédiím v historii České republiky. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Zhruba dva roky trvalo policejní vyšetřování, Okresní soud v Novém Jičíně začal případ posuzovat v červnu 2011. Naposledy se okolnosti havárie projednávaly v listopadu 2011.

Soudce Jaromír Pšenica poté jednání odročil na březen 2012, pak termín zrušil. Ještě na konci loňského roku chtěl začít letos na jaře. Nyní se zdá, že by se všech deset obžalovaných mohlo sejít až na podzim. Snad.

Jak šel čas

8. srpna 2008
Rychlík Colmenius směřující do Prahy narazil ve Studénce do zřícené mostní konstrukce, kterou nad tratí dělníci zasouvali.

15. srpna 2008
Policie obvinila první dva inženýry ze společnosti Bogl a Krýsl z obecného ohrožení.

Říjen 2009
Obviněno další odm lidí z firem ODS-Dopravní stavby Ostrava, Bogl a Krýsl a zaměstnance Krajské správy silnic.

Červen 2010
Policie ukončila vyšetřování. Spis i s přílohami má neuvěřitelných patnáct tisíc stran.

Červen 2011
V největší jednací síni Krajského soudu v Ostravě začíná soudní projednávání železniční tragédie.

Srpen 2011
Na místě havárie byl odhalen památník obětem tragédie.

Listopad 2012
Zatím poslední přelíčení, ze soudu se stal zdlouhavý odborný výklad plný technických výrazů.

"Další jednání by se opravdu mělo uskutečnit v září. Původně jsem chtěl přelíčení nařídit na červen, ale bylo komplikované sladit termíny všech zúčastněných, například obhájců," uvedl soudce Jaromír Pšenica, ale do rozebírání případu se pouštět nechtěl.

Předseda novojičínského soudu Jiří Hanzelka uvedl, že jde o velmi složité jednání, proto nikdo nemohl očekávat rychlé ukončení. "Určitě nic zbytečně neprotahujeme," konstatoval.

Ne Ostrava, už Nový Jičín

Upozornil i na změnu v místě jednání. Zatímco dosud se soudy konaly v největší jednací síni Krajského soudu v Ostravě, nyní se líčení uskuteční v Novém Jičíně. Přitom dosud tam neměli dostatečně velkou místnost.

"To se už změnilo. Rekonstruovali jsme dvě jednací síně, které by mohly stačit. Zájem veřejnosti i médií postupně klesal, šlo nám hlavně o to, aby se do jednačky vešli všichni obžalovaní i jejich obhájci," uvedl Hanzelka.

Důvodem je i to, že stěhování lidí a všech spisů z Nového Jičína do Ostravy bylo poměrně komplikované a také se tím zvyšovaly náklady na řízení. "Pokud by se zájem veřejnosti zase zvýšil, třeba při vyhlášení rozsudku, tak můžeme uvažovat o návratu do Ostravy," poznamenal předseda.

Ani Radek Ondruš, právní zástupce společnosti Bögl a Krýsl, která most nad tratí zasouvala, se nedomnívá, že by se soud neúměrně protahoval. "U podobně složitých nehod pamatuji i ještě delší jednání. To není nic výjimečného," konstatoval advokát.

Podle něj soud nemohl svolat jednání, protože se čekalo na obhájci vyžádané znalecké posudky. "Už jsou prý hotové, ale ještě jsme je neviděli. Konec soudu očekávám v roce 2014, možná ještě o rok později. "

Model mostu ze Studénky v jednací síni.

Model mostu ze Studénky v jednací síni.

Na konci června 2011 začal dlouho očekávaný soud s deseti obviněnými, většinou

Na konci června 2011 začal dlouho očekávaný soud s deseti obviněnými.

Právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

Právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

 Obhájce Ondruš upozornil, že pokud by soud nově uznal vinnými například úředníky, kteří měli stavbu nového mostu dozorovat, hrozilo by uplatnění pětileté promlčení lhůty od nehody.

Někteří cestující z rychlíku Comenius směřujícího z polského Krakova do Prahy se už k prožitému utrpení nechtějí vyjadřovat a při zmínce o dlouhém soudním projednávání si jen povzdychnou. "Lidé už celou věc potřebují v sobě uzavřít, potřebují vědět, že byl někdo za jejich bolest potrestán," uvedla už dříve zdravotní sestra Naděžda Tomčíková ze Svitav, která vlakem také cestovala a hned po srážce zraněným pomáhala.

Díky každoročním setkání cestujících prý dobře ví, že vlekoucí se soud na mnohé působí psychicky velmi špatně.

Mostní konstrukce se zřítila na hlavní železniční trať.

Mostní konstrukce se zřítila na hlavní železniční trať.

Autor:






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.