Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamioňák ze Studénky dostal osm a půl roku vězení a zákaz řízení

  8:14aktualizováno  11:25
Okresní soud v Novém Jičíně poslal na osm a půl roku do vězení polského řidiče Slawomira Sondaje, který podle obžaloby zavinil loni v červenci na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku smrt tří lidí a těžká zranění dalších dvaceti. Řidič kromě toho dostal i desetiletý zákaz řízení.

Rozsudek je pravomocný. Žalobce i Sondaj se práva na odvolání vzdali.

Státní zástupce Aleš Boháč ve své závěrečné řeči uvedl, že nechápe, jak Sondaj v Polsku získal řidičský průkaz.

„Podle mého názoru selhaly i polské orgány. Za poslední čtyři roky má obžalovaný jen v Polsku devatenáct záznamů, včetně dvou nehod. Co více se muselo stát, aby se vybodoval a přišel o řidičák?“ ptal se Boháč.

Fotogalerie

Státní zástupce zároveň ocenil počínání strojvedoucího Jana Černého. Zvláště pak to, že rychlobrzdou zpomalil pendolino.

„Ztratil tak drahocenný čas do nárazu, při kterém utrpěl těžká zranění, která ho natrvalo vyřadila z dosavadního života,“ uvedl Boháč.

Ve své řeči se také zmínil o tom, že když majitel polské přepravní firmy přijel k výslechu, více než o oběti a odškodnění se zajímal o to, jestli mu bude vrácen náklad plechů.

Na závěr státní zástupce navrhoval Sondajovi trest osm a čtvrt roku vězení, případně devět let.

„Jen fakt, že obžalovaný nemá dosud záznam v trestním rejstříku, zabránil tomu, že nenavrhuji nejvyšší možný trest obecného ohrožení z nedbalosti, tedy deset let,“ dodal Boháč. Navrhl také maximálně možný desetiletý zákaz řízení motorových vozidel.

Měl jen velmi krátkou dobu na správné rozhodnutí, řekl obhájce

Řidičův obhájce svůj návrh na trest nekonkretizoval. Zdůraznil však, že jeho klient činu lituje a s následky se nesrovná do konce života. Podle něj řidič světelné a zvukové znamení na přejezdu přehlédl a přeslechl. Poznamenal také, že se mu stalo poprvé, aby mezi zavřenými závorami uvázl.

„A pak měl jen jedenáct sekund do příjezdu pendolina a pět sekund od okamžiku, kdy si vlaku všiml. To byla velmi krátká doba pro správné rozhodnutí,“ prohlásil obhájce.

Zdůraznil, že čtyřkolejový přejezd široký 33 metrů by měl mít ještě další jistící zařízení, případně by měl být při opravě koridoru vybudován mimoúrovňový přejezd.

Myslel jsem, že fotobuňka vlaky zastaví, řekl řidič

Před sedmi měsíci a dvěma dny, ve středu 22. července, vjel padesátiletý Slawomir Sondaj jako řidič kamionu na přejezd, ačkoliv už půl minuty blikala výstražná červená světla. Když se uzavřely závory, zůstal kamion na kolejích, jen mírně popojel. Za chvíli se přiřítilo pendolino.

„Když nejsou dva bezpečnostní prvky v souladu, tak jsou pro mě důležitější závory. A když jsem stál na kolejích, domníval jsem se, že fotobuňka upozorní na poruchu i přítomnost kamionu a zastaví vlaky,“ prohlásil Sondaj v lednu u soudu. Svým svérázným výkladem dopravních předpisů všechny zaskočil.

Později Sondaj přiznal, že si světel nevšímal a řídil se jen závorami. „Pak už jsem neměl čas něco udělat, protože vlak přijel moc brzy,“ přečetl ve středu soudce výpověď obžalovaného z posledního rozhodování o prodloužení vazby.

On sám srážku přežil takřka bez jakékoliv újmy. Zato v pendolinu zemřeli tři cestující a dalších dvacet bylo zraněno. Materiální škoda byla vyčíslena na zhruba 150 milionů korun.

Strojvedoucí Jan Černý, který stačil snížit rychlost soupravy ze 160 na 142 kilometrů v hodině, přišel o levou nohu a stále se potýká s mnoha závažnými zdravotními obtížemi.

Studénkou řidič projížděl nedopatřením

Sondajovi hrozilo vězení od tří do deseti let. Svým přístupem, kdy při lednovém soudním líčení opakoval, že zabezpečení přejezdu nebylo v pořádku, však příliš pokory neprojevil. „Čekal jsem u něj sebereflexi, ale té jsme se nedočkali,“ poznamenal po lednovém líčení státní zástupce Aleš Boháč.

Při středečním jednání už ale řidič vyjádřil lítost. „Když jsem se dozvěděl, že zemřeli lidé... Nevím, jak se s tím vypořádám,“ řekl muž. Těžce prý prožívá, že je odloučen od rodiny, zvláště od syna. „Lituji toho, omlouvám se, ale čas se nedá vrátit,“ dodal.

Sondaj se ocitl na studéneckém přejezdu nedopatřením. V přepravní firmě pracoval teprve tři týdny. Když převážel balíky plechů z Polska do Maďarska, dostal od šéfa itinerář měst a obcí, kterými měl projíždět, aby se vyhnul mýtným branám.

Jenže místo Šenova u Nového Jičína zadal do navigace Šenov u Ostravy a vydal se tak omylem na cestu zpět a přes přejezd, kudy vůbec neměl projíždět.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.