Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud začne projednávat vlakové neštěstí ve Studénce

  17:51aktualizováno  17:51
Téměř po třech letech od vlakového neštěstí ve Studénce začne tragický náraz rychlíku do mostu projednávat soud. Zemřelo 8 lidí, zraněno bylo téměř 100 cestujících. Obžalovaných je deset. Případ začne v pondělí u Krajského soudu v Ostravě, protože novojičínský soud, kterému řešení náleží, nemá dostatečně velkou jednací síň.

Následky byly děsivé. Místo srážky vypadalo jako z amerického katastrofického velkofilmu, ale bohužel to byla strašná realita. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podle kriminalistů, kteří tragédii ve Studénce téměř dva roky vyšetřovali, byl hlavní příčinou havárie "nepochopitelný souběh mnoha zanedbání".

Obžaloba viní 3 pracovníky hlavního dodavatele opravy mostu společnosti Dopravní stavby Ostrava, 5 lidí ze subdodavatelské firmy Bögl & Krýsl, jednoho pracovníka Správy silnic Moravskoslezského kraje, který na stavbu dohlížel, a také člověka, který pracoval pro subdodavatele. Hrozí jim až 10 let vězení.

"Obžaloba má 62 stran. Kdybychom měli říct, co obžalovaným vytýká, mluvili bychom hodně dlouho. Ta pochybení jsou různá," řekl předseda Okresního soudu v Novém Jičíně Jiří Hanzelka.

Hlavní líčení je nařízeno od pondělí 20. do čtvrtka 30. června. V prvních dvou dnech soud vyslechne všechny obžalované. Pak budou postupně voláni svědci a soudní znalci.

Obžalovaných lidí mělo být víc, tvrdí právník firmy

Podle právního zástupce firmy Bögl & Krýsl Radka Ondruše by mělo na lavici obžalovaných sedět víc. Ondruš tvrdí, že podezřelí byli vybráni selektivně bez ohledu na to, jaký byl jejich podíl na havárii.

Firma Bögl & Krýsl podle právníka získala znalecký posudek, který přinesl několik zjištění. Především to, že na trati se nemělo vůbec jezdit, nebo měla být alespoň snížena rychlost. Na trati byl přitom podle Ondruše zachován provoz s maximální povolenou rychlostí 140 kilometrů za hodinu.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008)
Na místě se záhy objevili záchranáři, hasiči, policisté. Pomáhali i lidé z
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008)

Právník v této souvislosti vidí pochybení na straně stavebního úřadu, který podle něj měl rychlost omezit, ideálně na padesát kilometrů v hodině. "Omezení rychlosti je na těchto typech staveb obvyklé," uvedl právník.

Strojvedoucí podle něj spatřil trosky mostu, když byl vlak asi 750 metrů od překážky. Kdyby byla na místě rychlost omezená na 50 kilometrů v hodině a strojvedoucí rychlíku začal brzdit ve stejnou chvíli jako v době havárie, zastavil by vlak 365 metrů před troskami mostu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mladíci se vloupali do žigulíku. Policistům neutekli
VIDEO: Mladíci se vloupali do žigulíku. Vytouženou projížďku nestihli

Dva mladí muži se nad ránem v Novém Jičíně vloupali do starého auta značky VAZ. V takzvaném žigulíku se prý chtěli jen projet. Kvůli včasnému zásahu strážníků...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Moravskoslezský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Lucie Bílá hrající s Arakainem.
Hrady CZ lákají na společný koncert Arakainu a Lucie Bílé

Arakain a Lucie Bílá, Olympic, Horkýže Slíže, Mig 21 anebo Richard Müller. To jsou některé z hvězd pro festival Hrady CZ. V pátek a sobotu zavítají do Hradce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.