Nehoda ve Studénce patří k největším tragédiím v tuzemské železniční historii.

Nehoda ve Studénce patří k největším tragédiím v tuzemské železniční historii. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Čtyři roky od vlakové tragédie ve Studénce. Viníci jsou stále neznámí

  • 63
Ani čtyři roky od železniční tragédie ve Studénce není jasné, kdy soud s deseti obžalovanými skončí. Cestující i strojvedoucí to považují za velmi smutné. Nyní oslaví, že se podruhé narodili.

Osmý srpen 2008. V čínském Pekingu bojují sportovci na olympiádě, lidé jsou znechuceni politikou. Čtyři minuty po půl jedenácté naráží rychlík ve Studénce do padajícího mostu. Absolutní beznaděj - v pokroucených vagonech i přes rychlý zákrok záchranářů, hasičů a policistů umírá v troskách šest lidí a další dva později, desítky cestujících jsou zraněny.

Co se stalo

Rychlík Comenius z Krakova do Prahy narazil v 10:34 hodin 8. srpna 2008 ve Studénce do zříceného mostu. Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli v nemocnici, 95 lidí bylo zraněno, někteří mají doživotní následky.

Škoda byla více než 177 milionů korun. Policie nehodu vyšetřovala dva roky a obvinila 10 lidí. Tři obžalovaní jsou z firmy ODS – Ostravské dopravní stavby, pět z firmy Bögl & Krýsl, která měla na starosti zasouvání mostu.

Před soudem je i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje a ještě jeden z dodavatelů. Všem hrozí až desetileté vězení.

Osmý srpen 2012. Sportovci zápolí na další olympiádě v Londýně, lidé jsou znechuceni politikou. A přeživší cestující i příbuzní zemřelých z vlaku smrti dále cítí beznaděj.

Soud, který má potrestat viníky tragédie, nemá konce. Změnil se ve změť odborných stanovisek, opakovaných požadavků obhájců a propletenec vzájemného obviňování, co kdo více zanedbal.

"Bylo jasné, že se to obhájci budou snažit natahovat, co to půjde. Lidé začnou zapomínat, argumenty se rozplynou, za chvíli se nikdo v problému nevyzná," konstatoval strojvedoucí osudného vlaku Jiří Šindelář.

Strojvedoucí oslaví druhé narozeniny

Na večer plánuje malou oslavu s nejbližšími. "Před čtyřmi roky jsem se totiž podruhé narodil. Vzpomenu si určitě i na ty, kteří tolik štěstí jako já neměli," líčí muž, který stihl před nárazem soupravu zpomalit ze 134 na 90 kilometrů za hodinu.

Poslední soudní jednání se konalo loni v listopadu. Soudce počítal s obnovením v březnu, leč vše protahuje práce znalců. Ti nyní studují spis čítající několik stovek stran.

"Stěží odhadnout, kdy bude jednání nařízeno. Rád bych, aby to bylo už letos a ve stejném roce také ukončeno. Nejpozději příští rok. Ale nezáleží jen na nás," uvedl předseda Okresního soudu v Novém Jičíně Jiří Hanzelka.

Obhájce konec odhaduje až na rok 2014 či ještě později

Na dotaz, kdy padne rozsudek, se zmocněnec stavební společnosti Bögl a Krýsl Radek Ondruš rozesmál. "To se mě ptáte na hodně vzdálenou věc. Raději se zajímejte, kdy začne nejbližší přelíčení. Odhaduji příští rok, rozsudek padne možná v roce 2014 či 2015," řekl advokát.

Lokomotiva skončila ve šrotu

Na škodě zhruba 177 milionů korun se významnou měrou podílela poničená lokomotiva. Drážní zaměstnanci po nehodě zjistili, že je neopravitelná.

"Dlouho stála v přerovském depu, kde ji postupně odstrojovali. Byla to pro ni poslední jízda," řekl strojvedoucí Jiří Šindelář. 

Lokomotiva přispěla i k tomu, že se v souvislosti s nehodou hovoří o osmičkovém prokletí. Stala se 8. 8. 2008, zemřelo 8 lidí a poslední číslicí výrobního čísla lokomotivy byla opět osmička.

Upozornil, že jedním soudem kauza Studénka rozhodně neskončí. "V těchto dnech podáváme trestní oznámení na neznámé pachatele, kteří podle nás rovněž nesou vinu na to, co se ve Studénce stalo," uvedl Ondruš. Podle něj byla jedna věc spadnutí mostu, ale druhá věc skutečnost, že vlak projížděl po hlavní železniční trati neomezenou rychlostí.

Právník vidí více viníků

"Ať policie zjistí, kdo všechno zanedbal své povinnosti," konstatoval právník a jmenoval například tehdejšího ředitele firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava, pracovnice stavebního úřadu a krajského úřadu, které stavbu údajně nekontrolovaly, projektanta a někoho z vedení Českých drah či Drážního úřadu, kteří umožnili plný provoz pod stavbou.

Za nehoráznost považuje nekonečné protahování soudu Naděžda Tomčíková, která vlakem také cestovala a jako zdravotní sestra pomáhala zraněným chvíli po vjetí do mostu.

"V den nehody se mi určitě zase všechno vybaví, na něco takového nelze zapomenout. Chystám se také do Studénky k památníku obětem nehody. Položím tam kytičku a budu si přát, aby se spravedlnost nerozpustila v paragrafech."

Letecké záběry tragické havárie ve Studénce

15. července 2010