V porubském depu budou brousit tramvajová kola, aby z nich odstranili plošky, které způsobují hluk. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostrava s novým soustruhem ztiší hluk tramvají o několik decibelů

  • 43
Dopravní podnik pořídil soustruh za 19 milionů korun, který bude brousit kola tramvají. Díky tomu budou jezdit tišeji. Bezhlučná má být také nová plánovaná trasa v Porubě a Pustkovci, proti které ale mnoho místních stále protestuje.

Ztišit jízdu tramvají hned o několik decibelů. To by měl zvládnout nový podúrovňový soustruh, který je nyní ve zkušebním provozu v porubské vozovně tramvají. Soustruh umožní ošetřovat kola častěji a efektivněji než doposud. Vyhladí hrany, které na kolech vznikají při brzdění.

„Nové zařízení stálo 19 milionů korun a další investice si vyžádaly stavební úpravy. Například bylo nutné prohloubit montážní jámu, vybourat prostory, zajistit novou vzduchotechniku. Celkové náklady jsou asi 25 milionů korun,“ přiblížil vedoucí odboru kolejových vozidel ostravského dopravního podniku Petr Tomala.

Snížit hluk na minimum chce dopravní podnik i u plánované trasy v Ostravě-Porubě. „Po rekonstrukci Nádražní ulice v centru Ostravy klesl hluk o 4,5 decibelu, a to zde jezdí staré typy tramvají. V Ostravě-Porubě by jezdily moderní a tišší soupravy. Doprava by tak byla ekologická a bezhlučná,“ konstatoval ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. „Celá tramvajová trať v Porubě by měla být zasazena v pryžovém loži, někde by měly být i travnaté pásy,“ doplnil Morys.

V Pustkovci stále přibývá podpisů proti tramvajím

U nové tramvajové trati se zvažují dvě trasy, a to v ulicích Bedřicha Nikodema, 17. listopadu a Průběžné. Celkem by mělo přibýt osm zastávek a hotovo by mělo být do roku 2021. Proti nové trati ale protestují lidé hlavně v Pustkovci a nevěří, že tramvaje by tudy projížděly neslyšně.

„Podpisů na petici proti tramvajím pořád přibývá. Vadí nám, že má být zahájeno územní řízení a s tratí se počítá, přestože místní jsou proti. Pak může magistrát argumentovat tím, že už zaplatil za projektovou dokumentaci, a trať nám vnutit,“ zmínila zástupkyně petentů Markéta Vysloužilová.

Magistrát se ale hájí tím, že nechce přijít o peníze, musí totiž dodržet termíny pro podání žádosti o evropské dotace. „Nemůžeme omezit přípravy miliardového projektu jen proto, že Pustkovec je proti, a to z důvodu neznalosti informací. Věřím, že až uvidí projektovou dokumentaci, změní názor,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura.

Lidé v Pustkovci navrhují pro ekologizaci dopravy nasadit místo současných autobusů elektrobusy. To ale podle ředitele dopravního podniku nestačí. „Elektrobusy jsou sice stejně ekologické jako tramvaje, ale nepřispějí ke zklidnění dopravy. Tramvaje mají větší kapacitu a převezou tolik lidí co tři elektrobusy. Navíc se po nové tramvajové trati lidé snáze a rychleji dostanou do centra,“ uzavřel Morys.