Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spletli nosníky, dali slabší, řekl další znalec o mostu ve Studénce

  12:22aktualizováno  12:22
Posledním naplánovaným dnem pokračoval v Ostravě soud rozkrývající okolnosti stavby mostu ve Studénce, který se v srpnu 2008 zřítil do kolejiště před mezinárodní expres. Znalec v oboru stavebnictví řekl, že mostní konstrukci podpíral slabší systém, než byl navržen projektantem. Líčení bude pokračovat na podzim.

Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů před neštěstím. | foto: Policie ČR

"Došlo tam k záměně nosníků. Byly použity jiné typy nosníků. Diametrálně slabší," uvedl znalec Miroslav Grycman s tím, že k této změně nenašel žádnou dokumentaci a ani záznam ve stavebním deníku.

Upozornil na další nesrovnalosti. Projektant navrhl jeden systém podpůrných konstrukci, na stavbě se prováděl jiný. "Ty dva systémy jsou neporovnatelné, co se týká výšky i nosnosti," řekl s tím, že i o tom chybí zápis ve stavebním deníku.

Stavební deníky společností ODS - Dopravní stavby Ostrava, která zakázku vyhrála, a firmy Bögl a Krýsla, který byla subdodavatelem, policie zajistila na místě. "Stavební deník ODS byl v kanceláři, deník firmy Bögla Krýsl byl uložen v autě. Poslední zápis v deníku ODS byl 6. srpna a v deníku Böglu 19. června," řekl. Nehoda se stala 8. srpna.

Na konci června 2011 začal dlouho očekávaný soud s deseti obviněnými, většinou
Na lavici obžalovaných sedí například vrchní stavbyvedoucí Petr Janouškovec...

Chyby odhalil i v samotném projektu podpěrné konstrukce. "Dokumentace obsahovala jen dva výkresy. Podle nich se ale podpěrná skruž postavit nedala. Nebyla tam ani technická zpráva, která by objasňovala podrobnosti, ani statický výpočet," vyjmenoval Grycman.

Ten na místo tragické havárie dorazil jen několik hodin po nehodě. Na místě viděl trosky vlaku i mostu. Zúčastnil se ohledání místa, zajištění dostupné dokumentace a účastnil se i výslechu prvních svědků.

Grycman je další znalec v řadě, který potvrdil tvrzení policie, že na stavbě byla řada nedostatků a chyb (více čtěte ZDE). Ty pak ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Model mostu ze Studénky v jednací síni.
Do soudní síně v Ostravě byla přinesena i věrná maketa zasouvané mostní
Maketa mostní konstrukce ve Studénce v soudní síni.

Maketa mostní konstrukce ve Studénce.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou. Stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali, konstrukce byla nakloněná. Právě to byl podle znalců hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Z nedbalostního obecného ohrožení je obžalováno deset lidí, především ze stavebních firem. Hrozí jim tři roky až deset let vězení. Expres Comenius narazil do mostu v pátek 8. srpna 2008 v devadesátikilometrové rychlosti. Osm lidí zemřelo, 95 bylo zraněno, přes dvacet z nich těžce. Hmotná škoda činí 177 milionů korun.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.