Zatímco basketbalistům Prostějova tok peněz z firem nevyschl, Nový Jičín bez důležitých sponzorů z nejvyšší soutěže před rokem vypadl.

Zatímco basketbalistům Prostějova tok peněz z firem nevyschl, Nový Jičín bez důležitých sponzorů z nejvyšší soutěže před rokem vypadl. | foto: Jiří Seidl, MF DNES

Sponzorů sportu a kultury je čím dál méně, firmy dusí krize

  • 2
Neveselé vyhlídky mají před sebou pořadatelé letních festivalů, koncertů a výstav, ale i manažeři sportovních klubů v Moravskoslezském kraji. Tři roky trvající krize stále výrazněji promlouvá do jejich plánů a oklešťuje možné zdroje příjmů. Sponzorů, kteří ještě mohou platit, ubývá.

Některé kluby už kvůli nedostatku peněz se sportem na vysoké úrovni definitivně skončily. Na světlejší včerejšky mohou už jen vzpomínat například bývalí fotbalisté Vítkovic nebo basketbalisté Nového Jičína.

Své o tom ví i Jan Vjačka, majitel stejnojmenné společnosti, jejíž logo bylo dlouhé roky nedílnou součástí dresů vítkovických hokejistů a bylo k vidění i na stadionu Baníku na Bazalech. Společnost Vjačka se totiž dostala do problémů a hrozí jí insolvenční řízení. Aby zachránil firmu, musí majitel omezit své sponzorské aktivity.

"Sport byl pro mne vždy srdeční záležitostí, za ty roky jsem do fotbalu investoval okolo dvaceti milionů, do hokeje ještě víc, ale teď se musím kvůli ekonomickým problémům trochu stáhnout," vysvětluje Jan Vjačka.

"Naše současná situace je na jednu stranu dána krizí ve stavebnictví, na druhou špatnou platební morálkou našich odběratelů, kteří nám dluží desítky milionů korun. Proto je pro nás v současnosti nejdůležitější přežití firmy, vše ostatní musí ustoupit do pozadí," dodal.

Srdeční záležitost peníze nevydělá, zvažuje se každá koruna

O svém dalším působení v roli sponzora se v současné době rozhoduje i Aleš Sznapka, předseda představenstva společnosti Plus Oil. Také ona se v poslední době dostala do problémů a chystá se reorganizovat svou síť čerpacích stanic. Svůj název dostala za patřičný sponzorský příspěvek i do jména karvinského hokejového klubu HC Plus Oil Karviná.

"Doba je hodně těžká a přestože je pro mne hokej srdeční záležitost, i my musíme uvažovat o tom, v jaké míře se budeme ve sponzorování sportu v budoucnosti angažovat," vysvětluje Sznapka.

Letní festivaly si zoufají z menšího počtu sponzorů

Své ví o vysychajícím potůčku sponzorů i pořadatelé koncertů a festivalů. "Sponzorů je stále méně a my s tím musíme bojovat. Firmy nyní mají často dost starostí samy se sebou, natož aby ještě podporovaly další akce," řekl hlavní pořadatel frýdecko-místeckého festivalu Sweetsen fest Petr Korč.

O trochu lépe jsou na tom pořadatelé hlučínského festivalu Štěrkovna. "Naštěstí se nám letos podařilo sponzory udržet. Před rokem či dvěma lety byla situace o mnoho horší," řekl David Moravec.