Sanatoria Klimkovice.

Sanatoria Klimkovice. | foto: Archiv Sanatorií Klimkovice

Klimkovice napadly územní plán Ostravy, jeho část chtějí zrušit

  • 4
Radní lázeňského města Klimkovic žádají, ať krajský úřad zruší územní plán Ostravy v lokalitě mezi katastrem Klimkovic a Porubou. Ostrava při schvalování plánu údajně porušila předpisy chránící léčebné zdroje.

Krajský úřad Moravskoslezského kraje se začal zabývat podnětem Klimkovic, které žádají zrušení části územního plánu Ostravy, aby ochránili lázeňské město před výstavbou nových domů a průmyslových hal.

„Podnět Klimkovic k přezkumu části územního plánu Ostravy přišel 25. května, poté jsme požádali útvar hlavního architekta Ostravy o potřebné podklady,“ říká šéfka krajského odboru územního plánování Marta Wroblowská. Dodala, že pokud úřad shledá podnět odůvodněným, je povinen zahájit jeho přezkum do dvou měsíců od přijetí.

Mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská řekla, že magistrát dostal informaci o podnětu v úterý a od té doby připravuje podklady, o které požádal krajský úřad.

Primátor města Tomáš Macura ale netají, že ho postup Klimkovic překvapil. „S panem starostou se pracovně potkáváme a nic takového nezmínil. Přestože se jedná o výkon státní správy, jehož výsledek nebudu předjímat, očekával bych, že pan starosta alespoň zvedne telefon a bude mě kolegiálně informovat,“ reagoval Macura.

Podotkl, že starosta Klimkovic si před časem nechal obdobným způsobem přezkoumat i územní plán svého města. „Zřejmě nechtěným výsledkem bylo zrušení většiny zastavitelných ploch. Věřím, že se v tomto případě nejedná o stejný krok, ale orientovaný na Ostravu,“ dodal Macura.

Starosta Klimkovic: Zmizí orná půda a přibude aut

Starosta Klimkovic Zdeněk Husťák připomněl, že místní radnice už od roku 2010 vystupuje proti tomu, aby se další zástavbou propojily Klimkovice a Poruba. „Vadí nám především chystané rozšíření průmyslové výstavby. Důvodů je víc,“ líčí Husťák.

Klimkovičtí například opakovaně upozorňují, že nová zástavba v rozporu s proklamovanou zemědělskou politikou zlikviduje další kvalitní ornou půdu a zhorší hospodaření s dešťovou vodou.

„Navíc případné rozšíření porubské logistické zóny zvýší už tak neúnosné dopravní zatížení Klimkovic. Centrem lázeňského města denně projede přes pět tisíc aut, z toho 500 kamionů. Po nehodě v roce 2014, kdy kamion ve středu města rozmačkal osobní auto se dvěma lidmi, všechny zainteresované orgány slibovaly okamžité řešení. Ale nezměnilo se nic. Důsledkem je další tragická havárie kamionu a tří osobních aut z 11. května, kdy zemřel muž z Vřesiny,“ dodal Husťák.

Klimkovičtí se ve své žádosti o zrušení části ostravského územního plánu opírají především o vyhlášku vymezující ochranná pásma přírodních léčivých zdrojů a chránící krajinu v okolí lázní do vzdálenosti až osmi kilometrů.
„Ostrava závažně pochybila a porušila právní předpisy, když svým územním plánem umožnila rozšíření zástavby podél silnice II/647 mezi Klimkovicemi a Porubou,“ tvrdí starosta Husťák.

V lokalitě Poruby mohou podle územního plánu vyrůst obytné domy i skladovací haly. Část z nich na pozemcích známého podnikatele Aloise Hadamczika, který netají, že pokud se v létě dohodne s investorem, výstavba začne už letos.

„Poprvé slyším o snaze změnit územní plán. Ale to nebude tak jednoduché. Už je vydané pravomocné územní rozhodnutí a také pravomocné stavební povolení na dopravní napojení a inženýrské sítě. A už také žádáme o stavební povolení na výstavbu hlavního objektu. Do projektu jsme investovali nemalé prostředky. Pokud stavbu někdo zhatí, budeme žádat odškodné,“ řekl Hadamczik.