Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ani po osmi letech nejsou známi viníci železniční tragédie ze Studénky

  7:52aktualizováno  7:52
Za železniční neštěstí ve Studénce ze srpna 2008 stále nebyl nikdo potrestán. Navíc stále není jasné, kdy soud s deseti obžalovanými skončí. Při nehodě zemřelo osm cestujících a zranilo se dalších téměř sto.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nehoda se stala osmý den osmého měsíce roku končícího osmičkou. Osm lidí nepřežilo. A právě dnes je tomu osm let.

Ve znamení osmiček je tragický střet mezinárodního rychlíku Comenius s mostní konstrukcí, která se ve Studénce na Novojičínsku zřítila na hlavní železniční trať.

„Každý týden si na tu událost vzpomenu několikrát. Jsou ale také lidé, kteří se ve vlaku zranili nebo o někoho přišli a kteří si vzpomenou každý den. Studénku z hlavy nedostanete ani po tolika letech,“ konstatuje strojvedoucí osudného rychlíku Jiří Šindelář. Když tehdy viděl, jak most padá na koleje, stačil ještě snížit rychlost soupravy, čímž zachránil řadě cestujících život, a stihl se také trochu vzdálit. Utrpěl řadu zranění, ale přežil. A vyvázl bez následků.

Co se před osmi lety stalo

  • Rychlík Comenius směřující z Krakova do Prahy narazil 8. srpna 2008 v 10:34 hodin ve Studénce na Novojičínsku do zřícené mostní konstrukce, kterou dělníci zrovna zasouvali nad tratí na druhou stranu. Strojvedoucí stačil snížit rychlost soupravy ze 134 na 90 kilometrů za hodinu.
  • Ve vlaku cestovalo mnoho mladých lidí, protože v Praze ten den koncertovala anglická heavymetalová skupina Iron Maiden.
  • Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli v nemocnici, pětadevadesát lidí bylo zraněno, někteří utrpěli doživotní následky.
  • Škoda byla více než 177 milionů korun. Policie nehodu vyšetřovala dva roky a obvinila 10 lidí. Tři obžalovaní jsou z firmy ODS - Ostravské dopravní stavby, pět z firmy Bögl & Krýsl, která měla na starosti zasouvání mostu. Před soudem je i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje a ještě jeden z dodavatelů. Všem hrozí až desetileté vězení.

Na rozdíl od strojvedoucího, který loni na přejezdu asi o kilometr dále pendolinem narazil do kamionu. Muž přišel o obě nohy. „Znám ho osobně, byli jsme kolegové. Je to strašné,“ konstatoval Šindelář.

Nejsložitější případ za mnoho let

Hlavně je však smutný z toho, že zatímco loňskou tragédii soudy už uzavřely, tak tu z roku 2008 nikoliv. „Hodně to vypovídá o stavu justice a vůbec vymahatelnosti práva u nás,“ poznamenal.

Podle státního zástupce Aleše Kopala jde o nejsložitější případ v regionu za mnoho let. Deset obžalovaných, dvě stavební firmy, velké množství navzájem protichůdných znaleckých posudků, záplava odborných termínů.

„V září se uskuteční na Univerzitě Pardubice zátěžové zkoušky podpěr mostní konstrukce, čímž se může mnohé vyjasnit,“ sdělil.

Na dotaz, kdy vleklá soudní pře skončí, odpověděl, že to nelze určit, záleží na stanovisku soudu a případných dalších žádostech obžalovaných a jejich advokátů.

Oba studénecké případy připadly soudci Okresního soudu v Novém Jičíně Jaromíru Pšenicovi. Zatímco loňský viník byl zřejmý, a jednání proto rychlé, poslední líčení kauzy z roku 2008 se konalo v listopadu minulého roku.

„Po zářijovém znaleckém posudku bych chtěl další jednání nařídit ještě letos,“ nastínil soudce.

Fotogalerie

To by znamenalo, že v ideálním případě by mohl rozsudek padnout v roce 2017.

Jenže Radek Ondruš, právník společnosti Bögl & Krýsl, která most zasouvala, ukončení soudu tak optimisticky nevidí. „Vzhledem k zákonným lhůtám, například kvůli nutnému seznámení se závěry znaleckého posudku, nelze nejspíše očekávat letošní pokračování,“ upozornil.

Dodal, že sice záleží na stanovisku soudu, ale podle jeho názoru bude navíc ještě nutný revizní posudek.

Deset let od nehody bez rozsudku? Není to vyloučeno

„Samozřejmě soud může o rozporech v jednotlivých posudcích rozhodnout sám, ale vzhledem k velmi odborné oblasti stavebnictví si to moc neumím představit,“ uvedl Ondruš.

Není tak vyloučeno, že verdikt soudu nepadne ani při desetiletém smutném výročí - v roce 2018.

Někteří z cestujících se dnes mezi desátou a jedenáctou hodinou sejdou ve Studénce u památníku na úpatí osudného mostu. „Spíše to bude individuální, podle toho, jak kdo bude chtít položit kytičku,“ uvedl Rudolf Svoboda ze sdružení Comenius.

Dodal, že určitě dorazí zdravotní sestra Naděžda Tomčíková, která vlakem také cestovala a hned po nárazu pomohla mnoha zraněným. „My ještě nejsme s manželkou rozhodnutí, zda se do Studénky vypravíme,“ uvedl v pátek strojvedoucí Šindelář, který je nyní starostou středočeských Strančic.

Archivní letecké záběry železniční nehody ve Studénce ze srpna 2008

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.