Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havířovské nádraží je cenné, zachovejte ho, žádá stále více lidí

  8:25aktualizováno  8:25
Nedávné rozhodnutí dozorčí rady Českých drah přece jen zbourat nádraží v Havířově vyvolalo novou vlnu kritiky. K zastáncům budovy se přidala i Česká komora architektů. Usiluje o to, ať je stavba památkou.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"Jedenkrát zpáteční lístek do Prahy." "Ostrava hlavní nádraží, bez slevy, prosím." U pokladny v hale havířovského nádraží zaslechnete v těchto dnech běžné požadavky cestujících. Ve "vyšších patrech" je ale atmosféra napjatější.

Poté, co dozorčí rada Českých drah schválila předminulý čtvrtek návrat k původnímu projektu stavby dopravního terminálu, na němž se podílí také město Havířov a jehož součástí je demolice výpravní budovy, příznivci zachování nádraží přitvrdili.

K členům sdružení Důl architektury a jejich sympatizantům se teď navíc přidala i Česká komora architektů (ČKA). Vyzvala ministra dopravy Antonína Prachaře k zachování architektonicky cenné výpravní budovy a znovu požádala o zápis nádraží mezi kulturní památky. O něj se už příznivci stavby dřív pokusili.

Nádraží v běhu času

Odezva zástupců ministerstva kultury dost připomínala vývoj okolo samotné budoucnosti nádraží. Stavba nejprve památkou být neměla, pak k ní měla blízko a nakonec se jí nestala. Teď zástupci ČKA tvrdí, že mají nové argumenty, aby nádraží památkou bylo. Třeba fakt, že Národní památkový ústav vytvořil komisi pro ochranu památkového fondu 20. století, což dle ČKA dokládá, jak vážně chce stát přistupovat k historickým hodnotám minulého století.

"Zbourání stavby takto zásadního významu osobně považuji za závažně trestuhodný čin," okomentoval plánovanou demolici nádraží místopředseda ČKA Josef Smutný. On a jeho kolegové teď považují za svůj úkol vysvětlit veřejnosti význam bruselského stylu, ve kterém je nádraží postaveno.

"Byla to doba, která Československo reprezentovala a dodnes reprezentuje nejen v oblasti architektury, ale i užitého umění a průmyslového designu," připomněl Smutný.

A vyjma poukazů na historický význam budovy přinesli nyní zastánci zachování nádraží i další připomínky, které dle nich dokládají nesmyslnost bourání. Znovu například poukázali na to, že rekonstrukce haly nemusí být dražší než Českými drahami prosazovaná varianta proměny nádraží.

S tím mluvčí drah Kateřina Šubová nesouhlasí. "Toto tvrzení se nezakládá na pravdě," sdělila a připomněla, že před nedávným rozhodnutím vrátit se k původnímu projektu České dráhy prověřily investiční náklady všech zvažovaných variant přestavby. Vybraná vyšla nejvýhodněji.

Podobně jako architekti nepovažuje za definitivní aktuální verdikt o budoucnosti nádraží ani šéf havířovské organizace Hnutí ANO a stranický kolega ministra Prachaře Antonín Polický. "Položili jsme panu ministrovi dotaz, co vlastně aktuální rozhodnutí pro budoucnost budovy znamená," řekl Polický, který se dřív vyjádřil pro zachování nádraží.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Ivana Rašťáka je to nyní hlavně vedení Havířova, jež prosazuje pokračování původního projektu, který počítá s výrazným využitím evropských dotací.

"Zastánci budovy nádraží by proto měli vést diskusi především se členy samosprávy města, a nikoliv s ministerstvem dopravy," dodal Ivan Rašťák.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.