Zaměstnanci společnosti Job Air Technic minulý týden na mítinku s vedením firmy.

Zaměstnanci společnosti Job Air Technic minulý týden na mítinku s vedením firmy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Stamilionové dluhy stáhly opravnu letadel do úpadku. Job Air může přežít

  • 8
Krajský soud v Ostravě poslal opravnu letadel Job Air Technic sídlící na letišti v Mošnově na Novojičínsku do úpadku. Insolvenční návrh podala Česká exportní banka kvůli stamilionovým dluhům. Věřitelé mají dva měsíce na to, aby přihlásili své pohledávky.

Bance a České spořitelně dluží Job Air Technic přes 760 milionů korun za nesplacené úvěry, které si firma vzala v roce 2007. Mezi dalšími věřiteli je například společnost Letiště Ostrava s pohledávkami téměř třináct milionů korun. Dalších více než jedenáct milionů korun činí nezaplacené odvody pojistného na sociální zabezpečení.

Ředitel Job Air Technics Daniel Barč řekl, že vyhlášením rozhodnutí soudu se pro firmu nic zásadního nemění.

Opravna letadel u Ostravy

"Budeme se snažit, aby podnik normálně fungoval. Nemohu ale ovlivnit chování dodavatelů a zákazníků, jestli předběžně domluvené smlouvy budou dodrženy, nebo jestli je s ohledem na riziko vyplývající ze současné situace zruší," řekl.

Pro budoucnost firmy bude podle něj důležité, jak věřitelé za tři měsíce rozhodnou na schůzi o způsobu řešení úpadku. Věřitelé mohou přistoupit k reorganizaci firmy, což by znamenalo, že provoz bude zachován, nebo podnik poslat do konkurzu. Pak by asi firma bezprostředně skončila.

Společnosti by podle vedení firmy mohl pomoci strategický investor, který se o ni nyní uchází. Švýcarská společnost SR Technics by mohla od bank odkoupit pohledávky, mošnovskou opravnu by chtěla postupně rozšířit a současný počet necelých 200 zaměstnanců navýšit až na více než dvojnásobek.

Pojistka je důležitá, bez ní by firma zřejmě pozbyla důvěry

Další problémy by firmě Job Air Technic naopak mohl přinést konec pojistky, jejíž platnost vyprší v sobotu. "Intenzivně jednáme o prodloužení pojistné smlouvy alespoň o měsíc," řekl Barč.

Předseda dozorčí rady firmy Libor Jílek už dříve řekl, že i pro firmu by práce bez pojistky představovala velké riziko. "Letecké společnosti ztratí důvěru ve firmu, protože uvidí, že není krytá," řekl Jílek.

O osud firmy se obávají i zaměstnanci, kteří se minulý týden sešli v hangáru na protestním mítinku a vyzvali věřitele, vládu i zástupce regionu, aby ve firmě pomohli zachovat pracovní místa. Zatím zaměstnanci nedostali ani lednovou výplatu. "Máme předběžný příslib od jednoho zákazníka, který má řádný termín splatnosti na konci příštího týdne, že zaplatí už do pátku. Pokud peníze přijdou, obratem mzdy vyplatíme," řekl Barč.

Vedení firmy se obává, že pokud zaměstnanci peníze nedostanou, mohli by podle zákoníku práce příští týden okamžitě odejít. Jedná se přitom často o vysoce kvalifikované zaměstnance, jejichž vyškolení bylo velmi drahé.

Majoritními vlastníky mošnovské opravny jsou nyní Barč a obchodní šéf Daniel Hurta.

Od počátku firma fungovala díky státním dotacím, které se ale postupně snižovaly a firma se následně dostala do problémů.

Od státu podnik dostal dotace ve výši přes 360 milionů korun, podle Barče ale měl dostat 671 milionů. Loni v říjnu začala firma v obří opravně velkých letadel poprvé pracovat na plnou kapacitu, a to díky tomu, že uzavřela smlouvu s ruskou společností Aeroflot, jíž se stala jediným smluvním partnerem pro servis a opravy letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu.

,