Obce protestují proti plánovanému zrušení jedinečně trati, nechtějí přijít o turistické lákadlo. Ilustrační foto

Obce protestují proti plánovanému zrušení jedinečně trati, nechtějí přijít o turistické lákadlo. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stát chce zrušit jedinečnou železniční trať do Malé Morávky. Obce protestují

  • 4
Železniční trať z Bruntálu do Malé Morávky nemá v Česku obdoby. Pravidelné linky už po ní sice nejezdí, ale turisté jsou z ní nadšeni. Ministerstvo dopravy teď však chce trať kvůli prodělečnosti zrušit. Obce jsou proti.

Ta trať má své nezaměnitelné kouzlo. Projíždíte půvabnou přírodou, zažijete tu nejstrmější klesání v zemi, ale zavzpomínáte i na film Freonový duch, který se před dvaceti lety natáčel ve zdejší konečné stanici.

Ministerstvo dopravy ale chce trať z Bruntálu do Malé Morávky zrušit. Důvod je nasnadě. Její provoz se jemu ani Správě železniční dopravní cesty nevyplácí. Už nějakou dobu zde totiž nejezdí pravidelné vlakové linky.

Zástupci sdružení Kapličkový vrch z Malé Morávky, obcí, ale třeba i společnosti Slezské zemské dráhy, která na trať několikrát ročně vypravuje historický motoráček přezdívaný Hurvínek, jsou ale proti zrušení trati.

Upozorňují na její přínos rozvoji turistického ruchu v regionu. Mnozí z nich se proto odvolají proti rozhodnutí ministerstva, které kromě trati z Bruntálu do Malé Morávky chce zrušit i zatím šest dalších tratí v Česku.

Přijdeme o turistické lákadlo, bojí se obce

"Samozřejmě chápu neekonomičnost provozu té trati. Doopravdy byla v běžném provozu nevyužívaná. Ještě jsem pochopil, když ji loni převedli do režimu, kdy na ní nejezdí pravidelná linka, ale s úplným zrušením tratě nesouhlasím," řekl starosta Malé Morávky Ondřej Holub.

Unikátní trať

První vlak vyjel za velkého zájmu veřejnosti na trať 31. května 1901, příští rok tedy trať oslaví 110 let od svého založení.

Na trase cestující projíždějí úsekem, který je vůbec nejstrmější v Česku, trať tu má sklon 40 promile.

V dubnu 1990 se ve stanici v Malé Morávce natáčela filmová pohádka Freonový duch v hlavní roli s Vlastimilem Brodským. Nyní na trati jezdí jen výletní vlaky.

Jako důvod, proč obec usiluje o zachování trati, Holub uvedl, že s jejím zrušením by přišla o jedno z turistických lákadel. "Proti rozhodnutí ministerstva se budeme odvolávat," sdělil starosta.

Podle Igora Hornišera z občanského sdružení Kapličkový vrch, které mimo jiné v Malé Morávce provozuje stejnojmenné muzeum, jsou odvolání připraveni podat i mnozí ze starostů obcí, jimiž trať prochází.

"V posledních dnech jsem oslovil všechny starosty obcí, které jsou na trati a všichni přislíbili podat odvolání vůči ministerskému rozhodnutí," řekl Igor Hornišer.

Nelíbí se mu mimo jiné, že ministerstvo vydalo rozhodnutí o zrušení sedmi regionálních tratí 14. října, den před komunálními volbami - tedy v době, kdy zastupitelstva obcí nejsou usnesení schopná.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka ale jakoukoli souvislost mezi termínem vydání rozhodnutí a volbami popřel. "Rozhodně to z naší strany nebylo nijak načasované. Je to věc, o které se mluví už od srpna," reagoval mluvčí ministerstva.

O jízdu Hurvínkem je pokaždé velký zájem

Proti úplnému zrušení trati je i Jaromír Foltýn ze společnosti Slezské zemské dráhy. "Vznikl tady úplně stejný problém jako s úzkorozchodnou tratí z Třemešné do Osoblahy. Normální klasická dopravní obslužnost na té trati nemá smysl, ale pro výletní vlaky má obrovský význam," uvedl Jaromír Foltýn.

O jízdu Hurvínkem, který do Malé Morávky vyrazil už třikrát, byl podle Foltýna obrovský zájem. "Nevím přesně, kolik lidí tam bylo, ale vím, že minule jsem ani nestačil nalívat slivovici," poznamenal s úsměvem.

Jednou z možností, jak v budoucnu trať provozovat, by podle něj bylo například její převzetí sdružením místních obcí. "Myslím si, že v případě, že o to bude mít zájem, může trať spoludotovat i kraj, a to i za pomoci peněz z Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedl Foltýn.