Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Stát má peníze na výkupy pozemků pro obchvat Třince, na stavbu ne

  • 5
Peníze jsou a nejsou, stavět se může i nemůže. Financování obchvatu Třince, výstavby nového úseku silnice I/11 se dostalo do bodu, kdy se může silnice buď rozjet, nebo nadlouho zaseknout.

Peníze na stavbu obchvatu víceméně jsou. "Státní fond dopravní infrastruktury vyčlenil pro rok 2012 na výkupy pozemků pod silnicí I/11 kolem Třince více než 303 milionů korun. S touto částkou počítá současná verze navrhovaného rozpočtu i bez navýšení, které žádá ministerstvo dopravy," řekl poslanec Jiří Rusnok, který je zároveň členem dozorčí rady SFDI.

V souvislosti se současnými problémy okolo financování stavby silnic v České republice je to pro Třinec dobrá zpráva. Peníze ale mohou být využity jen na přípravné práce, tedy na výkupy pozemků, projektovou dokumentaci a podobně.

Obchvat Třince

Délka trasy: 6 239 metrů
Počet mostů: 13
Mimoúrovňové křižovatky: 1
Průběh trasy: Oldřichovice, Lyžbice, Karpentná, Vendryně, Bystřice
Cena: 3,33 mld. Kč

Zdroj: www.rsd.cz

"Je to prostě zahrnuto v položce rozpočtu určené pro přípravné práce, stavět se za tyto peníze nedá, to by se musely peníze přesunout," vysvětluje Jiří Rusnok s tím, že u případné výstavby by měl přednost již rozestavěný úsek silnice z Ostravy na Opavu okolo Mokrých Lazců.

Kdyby se příští rok se stavbou obchvatu Třince nezačalo, byla by to podle starostky Věry Palkovské velká chyba. "Pro město by bylo rozhodně lepší, kdybychom začali stavět nejdůležitější úsek obchvatu mezi Oldřichovicemi a Bystřicí, to by Třinci hodně pomohlo. A souběžně by mohly pokračovat výkupy pozemků," říká starostka.

"Ještě čekáme na padesát milionů korun, které při své návštěvě slíbil pan ministr Dobeš. Za ty by se měly dokončit výkupy právě na tomto úseku, pak by se mohlo začít stavět," dodala Palkovská.

Jiří Rusnok ale dává přednost variantě, která by zahájení stavby poněkud prodloužila."Jsem zastáncem postupu, který zajistí financování stavby z evropských zdrojů se zahájením v roce 2013. Tak nebudeme tolik vázaní na momentální stav státního rozpočtu. Do té doby je však potřeba, aby celá trasa byla připravena z pohledu výkupů pozemků," vysvětluje.

A dodává také, že pokud by se stavba zahájila třeba již příští rok, mohlo by případné přerušení financování ze státních prostředků způsobit podstatně větší problém.