Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava má půl miliardy na cyklostezky. Přibudou jich desítky kilometrů

  19:25aktualizováno  19:25
Podmínky pro cyklisty nejsou v Ostravě ideální. Milovníci jedné stopy mnohdy mají obavy do rušných ulic plných aut vyjet. To se má ale do tří let výrazně zlepšit. Město vyčlení na rozvoj cyklistické dopravy půl miliardy korun. Jen letos chce postavit 30 kilometrů nových stezek.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Až donedávna mohli Ostravané závidět obyvatelům Berlína i dalších evropských měst dobré podmínky pro cestování na kole. Ať už šlo o vyhrazené pásy na chodnících, cyklostezky, speciální semafory, stojany, půjčovny...

Brzy se však má cyklistům v krajském městě začít jezdit výrazně lépe. Podle cyklokoordinátora Martina Krejčího se situace už mění a bude se dál zlepšovat.

"Do tří let bude Ostrava nabízet cyklistům nadstandardní podmínky," slibuje i náměstek primátora pro dopravu Tomáš Sucharda, podle kterého má město připravené projekty pro cyklodopravu asi za půl miliardy korun.

"Jen letos postavíme 29,27 kilometru cyklostezek za 226 milionů korun. Do konce roku 2015 chceme postavit téměř 56 kilometrů cyklostezek za zhruba 510 milionů korun," uvedl Sucharda s tím, že vysoutěžené náklady mohou být nakonec o něco nižší a značnou část peněz na nové stavby získá Ostrava z evropských zdrojů.

Worskshopy, soutěže, noční cyklojízdy

Martin Krejčí připomněl, že první cyklostezky začaly ve městě vznikat začátkem 90. let.

"Úplně první vznikla vyznačením bývalé tramvajové trati v Hrabové. První delší cyklotrasa spojující tehdejší Novou huť a Výškovice (dnes trasa A) vznikla v roce 1993 za přispění hutní firmy," říká Krejčí s tím, že od roku 1994 je cyklodoprava zakotvena v územním plánu města.

Od roku 1999 pořádají starostové městských obvodů cyklojízdu, při níž se chlubí novinkami pro cyklisty, a v roce 2010 zastupitelé schválili koncepci rozvoje cyklodopravy.

"V současnosti máme na území Ostravy 206 kilometrů cyklotras. Postupně jich chceme mít až 400 kilometrů. Budováním nových cyklostezek v dalších třech letech se k tomuto cíli výrazně posuneme," řekl Sucharda.

Občanské sdružení Ostravounakole, které zajímá cyklistická infrastruktura ve městě a blízkém okolí, chce letos kromě tradičních jarních a podzimních cyklovyjížděk poprvé organizovat i noční cyklojízdy pro veřejnost, workshopy a soutěže pro cyklisty.

"A poprvé se připojíme také ke kampani Do práce na kole, kterou letos podpoří 11 měst," říká předseda sdružení Ondřej Kolínek.

Problém pro řadu Ostravanů ale je, že nemají šanci bezpečně dojet ze svého bydliště až na pracoviště.

"Bydlím v Porubě, pracuji v centru. Klidně bych jela do práce na kole, ale spojení pro cyklisty chybí. Kousky cyklostezek tu sice jsou, ale musela bych jet i po rušné silnici a toho se bojím," říká Eva Černá.

Stezky propojí nejlidnatější části s podniky

Podle náměstka Suchardy by ale měla být už v roce 2015 dobudovaná celá páteřní síť cyklotras.

"V následujících měsících dobudujeme pět páteřních úseků o délce 16 kilometrů, které povedou kolem řek Ostravice a Odra a propojí nejlidnatější části města s velkými podniky," vysvětlil Sucharda.

Připomněl, že loni byla dokončena trasa Q od kolejí VŠB ke hvězdárně v Krásném Poli. Zrekonstruovat se podařilo jednu z nejstarších cyklostezek podél ulice Proskovické v Ostravě-Jihu. Ve stejném obvodě teď končí rekonstrukce stezky mezi ulicemi V. Vlasákové a Podhájí a do konce dubna má být hotová i první betonová cyklostezka ve městě - v ulici Čujkovově.

V květnu má začít stavba mimoúrovňového křížení cyklistů s Plzeňskou ulicí v blízkosti Polanecké spojky za 12,65 milionu korun. Asi za rok by tak měly být propojeny dvě významné cyklotrasy.

"Doufáme, že nejpozději v roce 2015 se nám podaří propojit i Porubu s centrem města pomocí lávky pro cyklisty, která povede podél Svinovských mostů. Asi kilometr stezky na této trase M přijde na 40 milionů korun," dodal Sucharda.

Změní se toho víc: Na silnicích II. a III. tříd ve městě letos přibudou cyklistické pruhy. Město pořídí krytá stání pro kola a vyznačí cyklookruh kolem Ostravy. Obvody vyberou vhodné jednosměrné silnice, kde by cyklisté mohli jezdit i v protisměru...







Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.