(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ŘSD

Předražená ostravská dálnice. ŘSD vysoudilo od firem dalších 163 milionů

  • 10
Už podruhé potvrdily soudy, že stavba dálnice D47 v Moravskoslezském kraji byla předražená. Dvě stavební firmy nyní budou muset vrátit přes 160 milionů korun, které dostaly kvůli neoprávněně navýšeným fakturám.

Poté, co na začátku března vysoudilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 74 milionů korun za neoprávněně navýšené faktury (podrobněji zde), uspěli jeho právníci i napodruhé. A opět šlo o peníze vyplacené v rámci stavby dálnice D47.

„Městský soud v Praze ve čtvrtek zamítl žalobu společností Inžinierske stavby a Colas CZ na zrušení rozhodčího nálezu, který přiznal ŘSD nárok na zaplacení částky téměř 143 milionů korun a úroky z prodlení, jejichž výše k dnešnímu dni přesahuje 20 milionů korun,“ informoval Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.

D47, ŘSD a valorizace

Celkem podalo ŘSD na neoprávněné zvyšování cen na stavbě D47 sedm žalob v hodnotě 1,2 miliardy korun. Dosud rozhodčí soud ŘSD přiznal zhruba 75 milionů korun od firmy Skanska a 12,5 milionu od společností Eurovia, Skanska a Porr.

Valorizace měly stavebním firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu. Při kontrole odevzdaných faktur ale ředitelství silnic odhalilo, že společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok.

ŘSD přitom kontrolovalo jen osm staveb na dálnici D47, které byly dokončeny do roku 2010.

Kromě valorizací se soudí ŘSD se zhotoviteli D47 rovněž o slevu za dodání nižšího množství oceli do čtyř postavených mostů. ŘSD ji vyčíslilo na 400 milionů korun.

Zdroj: ČTK

Ve sporu šlo o výši částky, kterou mělo ŘSD zaplatit za stavbu dálničního úseku mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi. „Rozhodčí soud v dubnu loňského roku vydal nález, jímž rozhodl, že obě společnosti postupovaly při valorizaci cen stavby dálnice D47 v úseku mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi v rozporu se smlouvou o dílo a neoprávněně se obohatily na úkor ŘSD,“ přiblížil mluvčí ministerstva detaily sporu.

Odvolání zvýšilo úroky z prodlení

Obě stavební firmy tehdy nález odmítly a téměř 143 milionů, o které byla cena jejich stavebního úseku podle rozhodnutí neoprávněně navýšena, nezaplatily. Navíc se obrátily na soud, který ve čtvrtek jejich stížnost v celém rozsahu zamítl.

„Úspěšně tak pokračujeme ve vymáhání nároků proti zhotovitelům dálnice D47. Rozhodčí soud už přiznal ŘSD za neoprávněnou valorizaci cen ze strany zhotovitelů, včetně úroků z prodlení, více než čtvrt miliardy korun,“ komentoval rozhodnutí soudu ministr dopravy Dan Ťok.

Firmám se odvolání příliš nevyplatilo, úroky z prodlení, které po celou dobu běžely, nafoukly původní částku o dalších dvacet milionů korun.

Zda jde o konec sporu, ale zatím není jasné. „Vzhledem k tomu, že rozhodnutí Městského soudu v Praze dosud nenabylo právní moci, k případu se nebudeme vyjadřovat,“ zprostředkovala komentář vedení společnosti Colas CZ její zaměstnankyně Andrea Křížová.

Věčný příběh. Poslanecká komise předsedu stále nemá

Další důležité rozhodnutí ve věci dálnice mohlo padnout v pátek. Podle původních plánů se měl volit předseda parlamentní vyšetřovací komise pro stavbu D47. Ale nevolil. „Oba kluby minulý týden stáhly své kandidáty, volba pravděpodobně proběhne v rámci příští schůze,“ vysvětlil Jiří Hybš z tiskového odboru Poslanecké sněmovny.

„Poté, co dotyční stáhli svou kandidaturu, nešlo kvůli zákonným lhůtám další volbu stihnout,“ přibližuje aktuální situaci člen komise, poslanec za KDU-ČSL Petr Kůdela.

Poslanec věří, že se volba na další pokus již podaří. Důležité podle něj bude, aby se mezi sebou domluvily velké strany. Právě na opakované kandidatuře zástupců ČSSD a ANO se totiž volba zadrhla.

„Jestli probíhají nějaká jednání, nevím, ale pokud ano, tak se budou projednávat na úrovni šéfů klubů. Ale věřím, že k nějaké dohodě dojde a na dalším zasedání by volba mohla proběhnout,“ dodal. Komise je bez předsedy od října.